A megváltozott vásárlási szokásokra panaszkodtak aranyvasárnap néhány belvárosi üzletben. Egy Váci utcai boltban például azon keseregtek, hogy jó, ha naponta egy kabátot adnak el, amióta mindenki a város szélére jár vásárolni, s egy-két belterületi üzletközpontban sem volt tapasztalható a korábbról ismert aranyvasárnapi láz. Ilyen helyeken inkább hétköznap - munka előtt, alatt, után - nagy a látogatottság. A budaörsi megaáruházakhoz viszont annyian igyekeztek, hogy az autópálya-kijáratnál összetorlódtak az autók, és hasonló volt a helyzet a dunakeszi Auchan környékén is.
Karácsony előtti kiárusítás
A vásárlókat az egyes cégek ugyanakkor különféle módon igyekeznek csalogatni. Így például rendhagyó módon fejeződik be a karácsonyi vásár az OBI áruházakban: már ma megkezdődött a szezonális termékek év végi kiárusítása. Reiter László, a barkácshálózat vezetője a Világgazdaságnak elmondta, külföldi mintára először vezetik be a kiárusítást, amely során a karácsonyi ünnephez kapcsolódó cikkeket, illetve azokat, amelyekből már szűk a választék, 20-50 százalékos árkedvezménnyel kínálják.
A szakember az aranyvasárnapi forgalomról elmondta, hogy az átlagosan 15-18 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel ezelőtt, s a nyolc vidéki áruházban még ennél is nagyobb volt a növekedés. Ezt részben annak tulajdonítják, hogy a vásárlók egyre inkább kihasználják a 20 óráig meghosszabbított nyitva tartást. A hálózatban tegnap a legkelendőbbek a lakásfelszerelési cikkek, dekorációs anyagok és kellékek, kéziszerszámok és a fenyők voltak, amelyek közül az érdeklődés egyre nő a műfenyők és a gyökeres fák iránt.
Egyre többen vásárolnak éjszaka
A dunakeszi Auchan hipermarket igazgatója, Szikla Péter elmondta, hogy az ilyenkor szokásos módon a ponty, a déligyümölcsök, italok és például a gesztenyemassza áll a karácsonyi akció középpontjában, de keresettek a téli gumiabroncsok, a DVD-filmek, számítógépek és természetesen a játékok is. Érdekes, hogy ugyan még nem nagy számban kelnek el a kenyérsütő gépek, de forgalmuk egy év alatt megkétszereződött. Az Auchan áruházak november vége óta éjfélig tartanak nyitva, míg tavaly ilyenkor 23 órakor volt a záróra. Szikla Péter úgy látja, gazdaságilag megéri a hosszított üzem, s egyre többen vásárolnak be este nyolc után, ugyanakkor éjfél után nem lenne értelme a nyitva tartásnak. A forgalom növekedését azzal jellemezte az igazgató, hogy noha az év folyamán a közelben Baumax barkácsáruház és „egy másik hipermarket” is nyílt, az egy évvel ezelőttihez képest mind a vásárlók száma, mind a bevétel emelkedett.
Az éjjel-nappal működő Tesco-láncnál is azt tapasztalják, hogy egyre többen használják ki az éjszakai órákat. Amíg általában a forgalom egytizede jut a 22-6 óra közti időszakra, addig ez az arány a közelmúltban 15 százalékra emelkedett. A Tesco áruházak a kis háztartási gépekkel, 99 forintos naranccsal, nagy mennyiségű ponttyal várták a vásárlókat az arany hétvégén, amelynek forgalma egy átlagos hétköznap négy-ötszöröse volt. Aranyvasárnap pedig egy évközi vasárnaphoz képest 70 százalékkal több blokkot adtak ki, s az árbevétel több mint 50 százalékkal volt magasabb. Danks Emese, a cég szóvivője kiemelte a kaposvári áruházat, amely 20 ezernél több vásárlást regisztrált egy nap alatt.
Ez volt a legjobb idei hétvégénk - foglalta össze a Media Markt Saturn Holding ügyvezető igazgatója, Maurer Andor, hozzáfűzve, hogy a tíz áruház éjfélig fogadta a vásárlókat. A Media Markt áruházakban november közepe óta folyamatosan bővülve másfélszeresére nőtt a forgalom, s leginkább a háztartási kisgépek, számítástechnikai berendezések, házimozirendszerek, valamint a digitális fényképezőgépek és tartozékaik kelendőek. Az előrejelzések szerint a hálózat decemberi árbevétele jóval meghaladja a 10 milliárd forintot.
A tavasszal nyílt Asia Center (AC) 410 üzletében naponta közel 40 ezren vásároltak a hét végén, ezüstvasárnap pedig 36 500 látogatója volt a háznak. A karácsonyi láz nagyjából november közepén kezdődött, s már akkor is volt napi negyvenezres látogatói létszám.
(vg.hu)