Az új adónem mértéke 1600 köbcentiig 10, fölötte 20 százalék, ezért a nagyobb motorokkal szerelt dízelautók versenyhátrányt szenvedhetnek. A legnagyobb, 1,9 literes dízel Skoda Superb például 500 ezer forinttal kerül majd kevesebbe, a kisebb modellek árcsökkenése pedig 300 ezer forint körül lesz - mondta a Világgazdaságnak Méhn Imre, a Porsche Hungária Skoda márkaigazgatója.
A dízel autók mellett a nagyobb kategóriájú benzinmotoros kocsiknál is komoly árcsökkenés várható. A regisztrációs díj hatásai mellett várhatóan az uniós csatlakozás is mérsékli majd az árakat bizonyos esetekben - vélik a szakértők. Például a Nissan típusok esetében a Japánban gyártott kocsik vámja egységesen 10 százalékra csökken a korábbi 13 és 23 százalékról, ami az 1600 köbcentiméter feletti modellek árát is jelentősen csökkenti.
Az uniós csatlakozás jelentős változást hoz a használt kocsik importjában is, ugyanis a magáncélra behozott autók esetében a jövőben nem kell megfizetni az alacsonyabb külföldi és a magasabb hazai áfaszint közötti különbséget. Például a Németországban vásárolt autók után csak a német 16 százalékos áfa fizetendő. Használt autónak egyébként az miősül, amely legalább 6 ezer kilométert futott, vagy az első külföldi forgalomba helyezéstől a megvásárlásig legalább 6 hónap telt el.
A német és a magyar áfaszint közötti 9 százalékos különbség ellenére a hazai márkakereskedők nem tartanak a piac visszaesésétől, igaz ugyanakkor, hogy a nagy kategóriákban a németországi árak 9-10 százalékkal alacsonyabbak a magyarországiaknál - írja a Világgazdaság.