Az elmúlt egy hónapban extrém helyzet alakult ki a nemzetközi kőolajpiacokon, a kőolaj jegyzésára 15, a motorbenziné 20-25, a gázolajé pedig 15-20 százalékkal emelkedett - hangzott el a Mol hétfői sajtótájékoztatóján. Ennek ellenére a Mol nem látja reálisnak, hogy a hazai benzinárak literenként 300 forintig nőjenek. A Mol árképzését a nemzetközi olaj- és kőolajjegyzési árak, valamint a dollár-forint árfolyam határozza meg, azonban figyelembe veszik azt is, hogy az áremelésnek milyen hatással lenne a magyarországi fogyasztásra.
Az a nagy kérdés a piacon, hogy a növekvő kereslettel hogyan tudnak lépést tartani az olajtermelők, hiszen egyre nehezebb a kereslet-kínálat közötti egyensúly kialakítása. A motorbenzin-felhasználás az USA-ban 3 százalékkal nőtt, Kínában pedig 10 százalékkal emelkedett a kőolajtermékek iránti kereslet - mondta Horváth. Még az is kevés az igények kielégítéséhez, hogy az OPEC-országokban lazult a kvótafegyelem, és a megállapított 23,5 millió hordó/napos szintnél körülbelül 1,5 millió hordóval többet termelnek.
Az OPEC már korábban jelezte, hogy elégedetlen a 22-28 dolláros árszinttel. Új célszámot még nem közöltek, ám a nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy 30-34 dolláros szintet tartanának kívánatosnak. Horváth szerint kulcsfontosságú lesz a következő, júniusi OPEC-ülés.
A világ legtöbb országában ma a 2000-es kiskereskedelmi szint felett találhatóak a benzinárak, és jelenleg nincs olyan tényező, mely rövid távon az árat csökkentené - mondta az ügyvezető igazgató. Pozitív jel az év második felére, hogy a tavaszi leállások után nagyobb kapacitással működnek a finomítók.