A kormány hatályon kívül helyezte azt a korábbi határozatát, amelynek értelmében az állam kezességet vállalt volna a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséhez felveendő 60 milliárd forint visszafizetésére. Az nem ismert, hogy mi késztette erre a kabinetet. Elképzelhető, hogy időközben megváltoztak a beruházással kapcsolatos finanszírozási elképzelések, s a hitelfelvétel lekerült a napirendről - írja hétfői számában a Napi Gazdaság.
A beruházás finanszírozásáért felelős Magyar Fejlesztési Bank Rt. szóvivője, Tarnóczi László a lapnak csak annyit mondott, hogy a kormánynak ez a döntése nem befolyásolja az építkezést.
A döntés hátterében állhat például, hogy a korábbi elképzelésekkel szemben - amelyek szerint a központi költségvetés mellett hitelből és kötvénykibocsátásból származó pénzekből finanszíroznák a fejlesztést - megváltozott a kormány finanszírozási szándéka, s immár csak központi pénzekből és kötvénykibocsátásból kívánja fedezni a beruházás költségét.
Ezt támaszthatja alá, hogy a kormány korábbi határozatának hatályon kívül helyezése szinte egybe esik az MFB júliusi állami garancia melletti kötvénykibocsátásával, ami várakozáson felülien sikeres volt. A június elején lezárult tranzakció ugyanis 120 milliárd forintot hozott az államnak, az összeg felett az MFB tulajdonosi jogait gyakorló kancelláriaminiszter rendelkezik. Ebből a pénzből információink szerint egyelőre 20 milliárd forintot különítettek el a Malév Rt.-nek nyújtott hitelre, így még legalább 100 milliárd forint áll rendelkezésre, s megfigyelők szerint az MFB-nek további állami garanciát nem igénylő forrásbevonásra is lehetősége van.
A kormány szándékai szerint idén a központi költségvetésből 35,2 milliárd, jövőre pedig 36 milliárd forint szolgálta volna a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését, ám az idei keretből 12,69 milliárd forintot más célokra elvontak az MFB-től.
(MTI)
Ajánlat:
Korábban.
Autópálya-program: gyorsít a kormány
(2001. február 23.)