Megtorpant az életbiztosítási piac

Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államokat ért terrortámadás egyik következményeként megélénkülhet az amúgy hanyatlásnak indult hazai életbiztosítási piac. Bár a biztosítók egyre vonzóbb befektetéssel is kombinált konstrukciókkal rukkolnak elő, ebben az évben jelentős bevételcsökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. Vékony reménysugár számukra, hogy recessziós időkben az emberek a növekvő fogyasztás helyett inkább a felhalmozást - és ezen belül is a biztosításokat - is előnyben részesítik.
Vágólapra másolva!

Mobiltelefonon, levélben sőt személyesen is egyre több biztosítási ügynök ostromolja ajánlataival a jövendő ügyfeleket. Többnyire befektetési lehetőséggel összekapcsolt életbiztosítást ajánlanak - számokkal, százalékokkal és grafikonokkal alátámasztva. Az igazán fineszes ügynökök még ennél is tovább mennek - több cég biztosítása közül választják ki a leendő partner számára legelőnyösebbet. A biztosítási alkalmazottak - és ügynökök - offenzívája a szakértők számára azt bizonyítja, hogy megtört az életbiztosítási piac évek óta tartó növekedési üteme. Az idei év első hat hónapjában csökkent az életbiztosítások bevétele: a tavalyi évben elért 83,7 milliárd forint helyett 2001 első félévében csak 82,1 milliárd forintot kasszírozhattak a biztosítók. (Ami figyelembe véve az inflációt, tíz százalékos visszaesést jelent.) Bár az üzletág - és az egész biztosítási piac - nyereséggel zárta az időszakot, a szakemberek aggodalommal szemlélik a nem várt fejleményt.

Kepecs Gábor, az ÁB Aegon vezérigazgatója 1995-ben még azt jósolta, hogy a piac ezen szegmense öt év alatt ötszörösére nő. Ez a jóslat még szerénynek is bizonyult, hiszen az elmúlt években a növekedési ütem töretlen volt: míg 1993-ban az életbiztosítási piac 17,7 milliárd forintot tett ki, 2000-ben ennek pontosan tízszerese volt a biztosítók innen eredő bevétele. A tavalyi évben ugyan 3,6 millióról 2,66 millióra csökkent az érvényben levő életbiztosítások száma, de ez a közel egymillió darabos csökkenés az úgynevezett vegyes életbiztosítások lejártát követő visszavásárlásoknak volt köszönhető. Nem változott ugyanakkor a piac koncentrációja: a teljes biztosítási piac bevételeinek 84 százalékát - 1999-ben még 86 százalékát - az öt legnagyobb biztosító vitte el.

Az életbiztosítások növekedési trendje az eddig sikerterméknek tartott úgynevezett unit-linked - befektetéssel kapcsolt - életbiztosításhoz kötődött, ám az idei év első felében ez is csökkenő tendenciát mutatott. Pedig a biztosítócégek ettől is dinamikus növekedést reméltek. Bár a féléves statisztikát a tavalyival nehéz összevetni - lévén akkor nem volt még kötelező a negyedéves adatok nyilvánosságra hozatala -, a Mabisz adatai is megtorpanásról tanúskodnak. (A unit-linked termékekből befolyó bevétel a tavalyi harmadára esett vissza a társaságok tekintélyes részében.) Főleg az egyszeri befizetéssel járó konstrukciók népszerűsége csökkent drasztikusan: a tavaly közel 9 milliárdos bevételt elkönyvelő OTP-Garancia például idén csak 5,7 milliárdos bevételt ért el, a Generali-Providencia pedig 2,6 milliárd forint helyett csak 1,2 milliárdot kasszírozhatott az idei év első hat hónapjában. A folyamatos díjfizetéssel járó konstrukciók terén a piacvezető ING N-N megőrizte vezető pozícióját, hiszen innen származó 24 milliárdos bevétele még mindig több, mint az őt követő Generali-Providencia és AB Aegon együttes bevétele.

A unit-linked típusú termékek visszaesésének okát a szakemberek elsősorban a magyar és külföldi tőzsdék hanyatlásában látják - ezek hozama ugyanis éppen a börzék teljesítményétől függ. Így a befektetők más irányba fordultak. A unit-linked biztosításokból idén január és július között csak 14,5 milliárd forint folyt be a cégekhez, s ez az érték éppen tízmilliárd forinttal marad el a tavaly első féléves adatoktól.
A folyamatos befizetéssel járó életbiztosításokból származó bevétel ugyanakkor változatlanul emelkedő tendenciát mutat: az első hat hónapban 67,5 milliárd forintra nőtt. Nagy kérdés, hogy az egyre változatosabb termékpalettát kínáló biztosítók képesek lesznek-e ismét vonzóvá tenni a unit-linked életbiztosításokat vagy pedig a hagyományos, hosszú távú biztosításokba kell új életet lehelniük.

A Magyarországra 10 éve belépő ING N-N az első félévben közel 26 milliárd forintos bevételre tett szert az életbiztosításokból, amivel vezeti az életbiztosítási rangsort. Piaci részesedése ugyanakkor évek óta csökken: 1996-ban még 36 százalékos, most viszont csak 30,5 százalékos részesedést mondhat magáénak. A teljes biztosítási piacon viszont továbbra is az Allianz Hungária áll az élen: első féléves bevételük megközelítette a 60 milliárd forintot - ez közel 15 százalékkal magasabb a 2000-es év hasonló időszakánál.

A világszerte tapasztalható gazdasági visszaesés - és az amerikai tragédia - most fellendülést hozhat a biztosítási piac számára. A recessziós időkben az emberek ugyanis a növekvő fogyasztás helyett a felhalmozásra - és ezen belül is a biztosításokra - fektetnek hangsúlyt. A hetvenes-nyolcvanas évek válságidőszakában például háromszorosára nőttek az életbiztosítási bevételek világszerte. Az amerikai terrortámadások hatása - lévén, hogy ilyenre még nem volt példa - pedig egyelőre felmérhetetlen.

Szakonyi Péter

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Biztosítás
(az Üzleti Negyed rovata)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!