A belső vállalati jelentéseket elemzők arra számítanak, hogy majdnem 80 ezer munkahely szűnik meg a negyedik pénzügyi negyedévben. Európában a meghatározó autógyártók, így a Renault, a Volkswagen és a Fiat októberben csaknem 60 ezer járművel fogja vissza termelését. Az amerikai "nagy hármas", a General Motors, a Ford és a DaimlerChrysler az év végéig összesen 196 ezer darabos csökkentésről döntött: a Ford egyedül 120 ezer járművel gyárt kevesebbet az utolsó negyedévben.
A csökkentési terv a Fordnál egybeesik azzal az átfogó szerkezetátalakítási programmal, amelyet az autógyár történetének egyik legnagyobb készpénzválsága kényszerített ki a vezetőségből. A Ford vélhetően számos amerikai gyárában kénytelen lesz szüneteltetni a termelést, s ez akár évekig is eltarthat. A vállalatot voltaképpen csak a járműipari szakszervezettel kötött szerződés tartja vissza a gyárak bezárásától.
Szakértők korábban figyelmeztettek rá, hogy a gyártók folyamatos árleszállítási akciói és vásárlásfinanszírozási kedvezményei ellenére a vásárlási kedv csökkenése a készletek kezelhetetlen felhalmozódását eredményezheti.
Az eddig nyilvánosságra hozott tervek szerint az utolsó pénzügyi negyedévben az észak-amerikai gyártók összesen 3,7 millió járművet szerelnek össze, ami 400 ezer darabos csökkenés az előző év hasonló időszakához képest. A Schroder Salomon Smith Barney prognózisa szerint az európai gyártók az év végéig további 100 ezer darabbal, 3,4 millió járműre csökkentik termelésüket. A DRI-Wefa nemzetközi kutatócsoport a világ járműipari termelésének 4 százalékos csökkenésére számít 2001-ben.
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Korábban:
Húsz százalékkal több autót adtak el
(2001. szeptember 26.)
A Renault 50 százalékkal növelte magyarországi eladásait
(2001. május 29.)
A Peugeot félévi forgalma felülmúlta a nagy riválisokét
(2001. július 5.)