A világháború, a többször újrakezdett vagyongyűjtés és a szocializmus 40 éve megtette a hatását: '40-es évek előtti autóból alig-alig találunk itthon néhány modellt, és ez Nyugat-Európában sincs másképp. Ezért a ritkaságnak számító veteránokért egyre több pénzt ajánlanak a ma már Magyarországon is megrendezett aukciók megszállott látogatói.
Eddig két aukciót tartottak, melyekre egyre többen hozták el régóta félretett kincsüket. A veteránautó-gyűjtők, vagyis azok spekuláns része sokáig keres a piacon fellelhető oldtimerek között, megvesz egy ritkaságot, felújítja és megvárja, hogy emelkedjenek az árak. Manapság a néhai magyar autógyártás példányai a slágerek: az utóbbi 4-5 év során több mint 100 százalékkal emelkedtek az árak. Még nagyobb üzlet a két világháború közötti, 30-as évek előtt készült, európai és főleg német autók gyűjtése: egy Mercedes SSK sportkocsi kikiáltási ára akár a 2,5 millió márkát (mintegy 330 millió forint) is elérheti.
Tavaly októberben tartották az első magyarországi aukciót: az egyik sztár egy 1924-es Ford T modell volt, 7 millió forintos kikiáltási árral. Egyébként keleti típusú autók uralták a placcot: 1958-as Skoda Octaviát vagy egy 1962-es Volgát, a kétkerekűek kategóriájában pedig Pannónia és Danuvia motorokat kínáltak gazdáik. Idén október 21-én a Jaguar-szalonban megtartott aukción már jóval szélesebb választék volt: a csúcs egy Jaguar - Type 2+2 volt, 1968-ból.
Teljesen restaurált, klímaberendezéssel, automatikus váltóval, új, Angliában készült bőrkárpittal, 200 km/h feletti végsebességgel, mindennapi használatra alkalmasan, kikiáltási ára 10800000 forint volt. További csemegét jelentett egy 1964-ben készült Porsche 356C. Teljesen eredeti, hibátlan állapotban, új futóművel, négy tárcsafékkel, 110 lóerős eredeti motorral, amely 180 km/h fölötti végsebességre képes, természetesen a mindennapi használatra alkalmas, kikiáltási ára 5200000 forint volt.
Az olcsóbb kategóriában is szívet melengető darabok voltak: luxuskocsinak számító Daimler Sovereign 1968-ból, ugyan restaurálás előtti állapotban, de 4,2 literes motorral, gyári automata váltóval, szervokormánnyal, kikiáltási ára 1400000 forint volt. (Nyilván a felújítása legalább ugyanennyibe van, az alkatrészbeszerzés ugyanis nem egyszerű feladat.)
Információink szerint az október 21-ei aukción az autók közül mindössze egy '71-es gyártású Fiat 500-as kelt el 270 ezer forintért. Tulajdonost cserélt ugyanakkor több motorkerékpár is, egy Puchért 280 ezret adtak, egy Csepelt és egy BMW-t pedig 600-600 ezer forintért vittek el. Érdekesség, hogy az egyik látogatónak 24 ezer forintot ért meg egy 1964-es svájci Auto-Motor Revue kiadvány.
A világelső aukciós ház, a Christie's árverésein külön kategóriát jelentenek természetesen az oldtimerek: a Pebble Beach Concours d'Elegance szépségversenyen idén igazi csemegék akadtak: a dán király 1933-as Cadillac V8 hétüléses kabrioletje 100 ezer dollár (mintegy 28 millió forint) fölött kelt el, amely meghaladta a várakozásokat. Viszont egy 1907-es (!) Rolls-Royce limuzin, amely pár éve díjat nyert a Pebble Beach kiállításon, "mindössze" 468 ezer dollárért (131 millió Ft) kelt el, bár hozzáértők szerint 600 ezer dollár lett volna a reális ára.
Ha úgy döntünk, beszállunk a veteránautó-gyűjtésbe, a párunk beleegyezése mellett egy-két adminisztrációs jellegű feladat áll csak előttünk: amennyiben külföldről hozzuk be a kiszemelt csodát, a Magyar Autóklub veteránjármű-szakbizottságától kell beszereznünk egy igazolást, miszerint autónk több mint 30 éves. Az igazolás után a Közlekedési Főfelügyelet néhány szabályának kell csak megfelelni: a jármű önjáró, a forgalomba helyezés követelményeinek megfelel, a motorblokk ép, eredeti alváz- és motorszámmal rendelkezik.
Ha nem nagyon sérült az autónk, akkor már csak némi sarcot kell fizetnünk az államnak: ha az EU-ból hozzuk be, akkor vámmentes, ha az USA-ból, akkor 45 százalékos vám terheli. Fizetnünk kell még fogyasztási adót (1600 köbcenti alatt 22 százalékot, fölötte 32 százalékot), aztán környezetvédelmi termékdíjat (15000 Ft), a gumiabroncsok után pedig kilogrammonként 530 forintot. Az egészre jön az áfa (25 százalék).
Egy szólhat a befektetés ellen: annyira megszokjuk és megszeretjük, hogy nehéz lesz elszakadni tőle.
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Autó
(az Üzleti Negyed rovata)
Korábban:
Autóipar - a trenddel szemben
(2001. november 26.)