Ezüstvasárnap csak a roham kezdete

Vágólapra másolva!
Egy átlagos hétvégéhez képest 50-400 százalékos forgalomnövekedést hozott az ezüstvasárnap a budapesti és főváros környéki üzletközpontokban. Az eltérések ellenére úgy tűnik, a karácsonyi roham nem nagyobb, mint tavaly, de most később indult be. Leginkább az ajándéknak szánt tartós fogyasztási cikkeket - kiemelten az idetartozó játékokat -, s az elektronikai termékeket keresték a vásárlók.
Vágólapra másolva!

Hasonló a forgalom a tavalyihoz - válaszolta a Magyar Hírlap kérdésére Vász Noémi, a fóti, 11 ezer négyzetméteren árusító Cora áruház ügyeletese. A hasonlóság azt jelenti, hogy ugyanúgy, mint tavaly, a hét végén 50 százalékkal nőtt mind az eladott áruk, mind a bevásárlók száma. Egy átlagos hétvégéhez képest a vevők számának megháromszorozódásáról, a forgalom négyszeresére emelkedéséről számolt be Soproni Mariann, a Skála Metro áruház igazgatója. A múlt heti forgalom három, három és félszerese egy "normál" hetinek - mondta Fábián Attila, az Europark ügyvezető igazgatója -, s ugyanez áll ezüstvasárnap hétvégéjére is. A Tesco budaörsi áruházában szombaton és vasárnap napi 12 ezer vásárló fordult meg - tájékoztatta a lapot Sárai Dezső frissáru-igazgató, náluk ez négyszer nagyobb forgalmat jelent.

Más szempontból - a tavaly karácsonyi előttihez viszonyítva - csupán néhány százalékos volt a növekedés a Skálában, míg az Europarkban 7-10 százalék. Ennek náluk valószínűleg az az oka, hogy vásárlók idén későbbre halasztották ajándékvásárlásaikat: a karácsony előtti roham 2001-ben helyenként később kezdődött. Ezzel szemben kiugróan, mintegy 20 százalékkal nőtt a Tesco év végi eladása 2000 hasonló időszakához képest. A központok mindegyikében teljes volt az eladói létszám, ahogyan Fábián Attila fogalmazott, "csúcsra járt" a központ.

Leginkább a műszaki cikkek és a játékok iránt nőtt a kereslet, melyekből a Tescóban kétszer-háromszor annyi fogyott, mint általában. A Skálában az összes termék közül a legkeresettebbek ugyancsak a játékok voltak, valamint lényegesen több illatszert, főként márkás parfümöt vásároltak a hét végén, s kedvelt a tipikus karácsonyi ajándéknak számító férfiing és nyakkendő is. A 30,5 ezer négyzetméter alapterületű, hatvan üzletet magában foglaló Europarkban is lényegében mindenre igaznak bizonyult a növekvő kereslet, ám az ügyvezető igazgató kiemelte a könyveket, ékszereket és lakberendezési tárgyakat is.

Az élelmiszerek forgalma ugyancsak megugrott (az általunk megkérdezettek közül egyedül a Corában maradt a megszokott szinten), az Europarkon belüli - 40 ezer terméket forgalmazó - Intersparban elsősorban az ünnepi sütés-főzéshez használt élelmiszereket keresték. (Az Interspar egyébként szombaton csaknem 10 ezer vevőt szolgált ki.) A Tescóban a fogyasztók az alapvető élelmiszerekből - lisztből és a cukorból is - kétszer-háromszor többet vásároltak, mint általában a hét végi bevásárlások alkalmával.

Akadt, ahol kevésnek bizonyult a parkolóhelyek száma. Bár az Europarknak ezer parkolóhelye van, és tömegközlekedési szempontból könnyen - metróval, több busz- és villamosjárattal - megközelíthető, ám a vásárlók többsége autóval érkezett. Az Europark megkétszerezte a biztonsági őrség létszámát, és - kiemelten őrzendő objektumként - segítséget kapott a kispesti rendőrségtől is.

A helyzet a karácsonyig tartó héten- a korábbi tapasztalatok alapján - az eladások nagyságát nézve csak jobb, a tömeget tekintve persze rosszabb lehet. Merthogy addig "nincs megállás", az igazi év végi szezon valójában az ezüstvasárnappal veszi kezdetét. A Coránál például a következő héten a forgalom hétköznapokban 70-80, a hét végén 50 százalékkal haladhatja meg a szokásost. A nyitvatartási időt egyébként mindenütt meghoszszabbították; ez abban segítheti az áruházakat, hogy a roham egyenletesebben oszoljék el.

Kubik Pál, Márk Edina

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Karácsony
(az [origo] különkiadása)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!