Szerdától, azaz január 23-tól elvileg lehetőség van arra, hogy az ügyfelek szabadon válasszanak távközlési szolgáltatót belföldi távolsági és nemzetközi távolsági hívások terén, vagyis minden olyan hívás kezdeményezésekor, amelyet 06-tal vagy 00-val indítanak, ide tartoznak tehát a mobilhívások is (ezentúl: távolsági hívás). A szabad választás egyelőre két szolgáltató, a MATÁV és Vivendi két cége (a lakossági és kisebb üzleti ügyfeleket kiszolgáló V-Fon és a jelentős üzleti felhasználókat megcélzó V-Com) között lehetséges, tudomásunk szerint ugyanis egyelőre csak az említett utóbbi társaság módosította hálózati összekapcsolási szerződését a MATÁV-val, ami lehetővé tett a két cég vonalai közti "átjárhatóságot".
A Vivendi Telecom Hungary Rt. kormányzati és külkapcsolati igazgatója, Dr. Ledniczky Péter az Üzleti Negyednek elmondta: a múlt héten az előfizetők kérésére kiküldött ötezer szerződéstervezetet eddig 260 felhasználó küldte vissza aláírásával. A visszaküldött szerződéseket a társaság 24 órán belül aktiválja, ők lesznek tehát azok, akik elsők között vehetik igénybe a társaság 1553-as vagy a 1555-ös előhívószámát. Ezen ügyfelek a hó végén két számlát kapnak majd: egyet a helyi szolgáltatójuktól, egyet pedig a távolsági hívásokról, amely nem tartalmaz külön előfizetési és kapcsolási díjat. A jövőben természetesen arra is lehet majd példa, hogy nem csupán kettő szolgáltatótól kap számlát az ügyfél, annak függvényében, hogy az adott időszak alatt, hány cég szolgáltatását vette igénybe. A társaságok közötti összekapcsolási szerződések megújítása esetén (amelyet tudomásunk szerint eddig a Vivendi folytatott le) a MATÁV Rt. is kínálhatja szolgáltatásait más telekommunikációs szolgáltatók területén.
Hasonlóan az előbb említett céghez, kedden az eTel Magyarországot is nyilvántartásba vette a Híf. Az eTel közleményéből kiderül: a cég a szabad szolgáltató-választástól azt várja, hogy a korábbinál lényegesen gyorsabban növekszik majd szolgáltatásaikat igénybe vevő vállalati ügyfelek száma.
A Pantel Rt. egyelőre némi késében van a piacra lépéssel, melynek oka, hogy a cég jogértelmezési vitába keveredett a MATÁV Rt.-vel. A Pantel szerint a MATÁV Rt.-nek már 2001 december 23-ától kötelező volna a hálózatok összekapcsolása, amivel a legnagyobb szolgáltató nem ért egyet. A társaság kedden nyújtotta be ezzel kapcsolatos panaszát a hírközlési döntőbizottsághoz, melynek 45 napon belül kell határozatot hoznia a vita lezárásáról, ami azonnal végrehajtandó.
Frischmann Gábor, a HíF elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján elmondta: a Telia International Carrier Hungária Távközlési Kft. nemzetközi összekapcsolási szolgáltatást nyújthat szerdától. (A Telia nem igényelt előhívószámot a felügyelettől, így feltételezhető, hogy a jövőben a többi szolgáltató számára kínálja megoldásait egyes országokba irányuló távhívások esetére.)
A helyi hívásokról
Ahhoz, hogy a helyi hívások terén is verseny alakuljon ki, legalább az év végéig várni kell - mondta az Üzleti Negyednek Dr. Ledniczky Péter. Ezen a téren a szolgáltatás megindítása jelentős befektetést igényel, és kisebb profittal kecsegtet - válaszolta újságírói kérdésre Frischmann, de a versenyt hátráltathatja az is, hogy a hírközlési törvény értelmében a helyi hurokkal rendelkező cégeknek az előfizetői hurok átengedésétől számolva csupán két évig kell tisztán költség alapon számlázniuk a területükön megjelenő szolgáltatókkal.
(Az [origo]-t és az Üzleti Negyedet kiadó Axelero Rt. A MATÁV-csoport tagja - a szerk.)
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
eTel Magyarország Távközlési Kft.
Korábban:
Jogvita folyik a távközlési piac megnyitásáról
(2002. január 14.)