A vezérigazgató, aki kedden a cég konkrét terveit hivatalosan ismertette, elmondta: a korábbi jelzésének megfelelően alapvető változtatást hajt végre az OMV eddigi stratégiájában, és a piaci részesedés megkétszerezését tekinti a fő célnak öt-hét éven belül. Az OMV továbbá fenntartja a PKN Orlen még állami tulajdonban lévő részére tett ajánlatát.
Január 12-én lejárt a lengyel fél és a magyar Mol kizárólagos tárgyalásainak határideje, de újabban azt hallani, hogy a következő lépésről talán csak áprilisban döntenek - írta az APA hírügynökség kedden.
Az OMV vezérigazgatója spekulációnak nevezte azt az osztrák sajtóban napvilágot látott feltételezést, amely szerint az OMV, a Mol és a PKN hármasban összeszövetkezhetne, és kijelentette: ezeket az elképzeléseket nem kívánja kommentálni. Hozzátette: a cseh Unipetrolra tett közös OMV-Mol-TVK ajánlattal már bizonyították, hogy adott esetben közösen is föl lehet lépni. Az Unipetrolt végül az amerikai Conoco olajvállalat támogatta cseh-svájci Agrofertnek ítélte a cseh kormány december közepén.
A benzinkút-hálózatban az OMV továbbra is Kelet-Európára összpontosít, mert ott a nyugatinak csak felét elérő átlagos autósűrűség miatt nagy piaci jövőt lát, és viszonylag kényelmesnek tartja a belépést e piacra. Az OMV továbbra is elsősorban saját benzinkútépítéseket tervez - ebből származott kelet-európai hálózata bővülésének 80 százaléka az elmúlt tíz évben is -, és csak kisebb arányban tervezi piaci részesedések megvásárlását. Meglévő hálózatok megvétele - mint annak idején a BP-től Magyarországon és Csehországban - azonban továbbra sem zárható ki, ha a konkurencia térnyerése ezt indokolja.
A benzinkúthálózat most tervezett bővítéséhez az OMV-nek meg kell dupláznia feldolgozó kapacitását - évi 10 millió tonnáról évi 20 millió tonnára -, hogy kútjait a lehető legnagyobb mértékben saját termékekkel láthassa el. Ezért továbbra is érdeklődik olajfinomítók iránt Közép-Kelet-Európában, de esetleg a Balkánon is, különösen, mivel a benzinkúthálózatot főleg Romániában, Bulgáriában és Jugoszláviában akarja bővíteni - mondta az OMV új vezérigazgatója.
Az OMV korábbi stratégiája Richard Schenz vezérigazgató alatt arra irányult, hogy a közép-kelet-európai kőolajipari konszernekben szerezzen részeket, vagy ezek privatizálandó részeit felvásárolja, illetve a konszernekkel együttműködést, szövetségeket alakítson ki, és így érje el azt a méretet, amely már védetté teszi az OMV-t a nagy multinacionális társaságok felvásárlási étvágyával szemben. E stratégia jegyében vásárolt az OMV mintegy 10 százalékos részt a Molban. Ezt a vonalat Ruttenstorfer egy nyilatkozatban mindjárt januári hivatalba lépése után elvetette, és kilátásba helyezte, hogy mivel ez a stratégia sikertelen volt, nem tud a továbbiakban az akvizíciókra támaszkodni, hanem ehelyett inkább az OMV piaci részének megduplázására törekszik, főleg saját erőből.
(MTI)
Korábban:
Növeli befektetéseit az OMV
(2002. január 29.)