Míg 2000-ben a felügyelet 19 590 vámelőzetes vizsgálatot végzett, addig ez a szám tavaly 57 231-re nőtt. Az ellenőrzések során összesen csak 1600 gépkocsi nem felelt meg a követelményeknek. Hunyadi István elmondta, hogy a 2,4 milliót meghaladó személygépkocsi-állomány 2001-ben mintegy 5 százalékkal bővült, a járművek átlagéletkora pedig 11,77 évre nőtt.
Ennél jelentősebben, több mint 6 százalékkal bővült a tehergépkocsi-állomány, amelynek színvonala azonban jelentős eltéréseket mutat. A nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsik minősége az európai átlagszínvonalat is meghaladja, a belföldi tehergépjármű-állomány azonban nagyon elavult.
A felügyelet tavaly mintegy másfélmillió gépjármű műszaki vizsgálatát végezte el. A vizsgálat során 38 900 bizonyult hibásnak, és 21 400 volt balesetveszélyes. A környezetvédelmi felülvizsgálatokon az elmúlt évben több mint 1,8 millió személygépkocsit vizsgáltak át. Több mint másfélmillió megfelelt a környezetvédelmi követelményeknek, míg 273 800 gépkocsi csak javítással, 5 681 pedig egyáltalán nem felelt meg.
A nemzetközi árufuvarozók esetében számottevő szabálysértéseket nem tapasztaltak, a belföldi közúti szolgáltatást végzőknél ugyanakkor több mint 1100 esetben kezdeményezett szabálysértési feljelentés a hatóság.
Az árufuvarozásban a vállalkozások és a járművek száma is csökkent az elmúlt években, ám ez a tendencia tavaly megfordult. A szállítási vállalkozások száma 27 011-ről 27 018-ra, a járművek száma pedig 90 631-ről 95 681-re nőtt. Ugyanebben az időszakban az autóbuszt üzemeltetők száma 1940-ről 1700-ra, az autóbuszok száma pedig 3518-ról 3510-re csökkent.
Az elmúlt évben a hatóság 123 333 vizsgaigazolást adott ki, ami mintegy 3 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A felügyelet tapasztalatai szerint csökkent a gyakorlati vezetés oktatásának színvonala, miután B kategóriában az elméleti vizsgák eredményessége 0,9 százalékkal nőtt, a forgalmi vezetési vizsgák eredményessége viszont 4,6 százalékkal csökkent.
(MTI)