A világ második legnagyobb autógyártója, a Ford észak-amerikai részlegének erőteljes átalakítására készül. Az elképzelés Jac Nasser, a vállalat korábbi vezérigazgatójának távozása után merült fel, miután kiderült, hogy az év első kilenc hónapjában a Ford észak-amerikai részlegének vesztesége 1,53 milliárd dollárra rúgott. Bár a cég vezetői a leépítésekkel kapcsolatban csak december közepén állnak elő a részletekkel, annyi sejthető, hogy több gyár termelését visszafogják, és ezzel együtt ezreket bocsátanak el. Az újraszervezés és az ésszerűsítés négy fő területre terjedne ki: az általános költségek és a gyártási kapacitás csökkentésére, a termékfejlesztésre és a minőség javítására. A tervek szerint a költségcsökkentés jegyében több gyárban megszüntetnék a túlórákat, és a szellemi munkások 20 százalékát - mintegy nyolcezer embert - elbocsátanák. Ezzel együtt olyan költségcsökkentő intézkedéseket hoznak, mint a felső vezetők jutalékainak megvonása, takarékosabb áramfelhasználás vagy a cég részvényei után fizetett osztalék 50 százalékos csökkentése. A Ford vezetői a karcsúsításoktól 3-5 milliárd dolláros költségcsökkenést várnak.
Az észak-amerikai részleg átalakítása valószínűleg hasonló lesz a cég európai üzletágának megreformálásához, amelynek keretén belül a Ford 11 gyárából hatot zárt be. Ennek eredményeképp az autógyártó költségei 900 millió dollárral csökkentek Európában az elmúlt két évben.
Az amerikai General Motors, a világ legnagyobb autógyártója, szintén elbocsátásokra készül Európában annak érdekében, hogy működése ismét nyereséges legyen. Az óriásvállalat, amely idén már leépítette szerződéses munkaerejének tíz százalékát, jövőre újabb tíz százalék, azaz 1500 ember elbocsátását tervezi. A General Motors nemrég jelentette be, hogy összesen 3400 órabérben dolgozó munkásától is meg akar válni Németországban és Belgiumban. A GM európai részlege, ami az Opelt és az angol Vauxhallt foglalja magában, tavaly 463 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Az autógyártó-óriás ezután jelentette be, hogy a következő években 15 százalékkal fogja vissza termelését, és több mint 5000 dolgozójának elbocsátását tervezi, aminek a része a mostani leépítés is.
A költségcsökkentések és az azokat kiváltó rossz eredmények első látásra azért meglepők, mert az autóeladások a rossz hírek ellenére még a legderűlátóbb előrejelzéseket is meghaladták az elmúlt két hónapban mind Európában, mind az USA-ban. Ennek az élénkülésnek egyik oka, hogy szeptember 11-e után a gyártók számos eszközzel próbálták vonzóvá tenni termékeiket a vásárlók előtt, elég csak az amerikai nulla százalékos finanszírozást említeni. A másik ok az, hogy a világban, de főleg az USA-ban tapasztalható deflációs tendenciák igen érzékenyen érintették az autóárakat, amelyek októberben 4,3 százalékkal estek az USA-ban. Ezzel szemben sok területen, köztük a szolgáltatások terén még mindig növekednek az árak, ami azt jelenti, hogy az autógyártók költségei nem csökkennek. Ezért a veszteségek egyre nőnek, pedig az eladások alapján az idei év minden idők második vagy harmadik éve lehet.
Báron Péter
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Korábban:
Autóipar - a trenddel szemben
(2001. november 26.)