Azok az autósok, akik drágállták a jövő évi kötelező felelősségbiztosítási tarifájukat, november 30-áig, december 31-ei határidővel mondhatták fel szerződésüket. Évközi biztosítóváltásra ugyanis a jogszabályok szerint nincs lehetőség. Felmondani felmondólevéllel lehet, és ekkor kell a bonus-malus igazolást is az addigi biztosítótól kikérni. Ezt csak annak érdemes megtennie, aki kedvezményt vehet igénybe, a kárt okozott malus besorolású autósoknak nem. Azokkal az ügyfelekkel, akiknek nincs bonus-malus igazolásuk, A0 alaptarifán köt szerződést a biztosító.
A társaságok december első napjaiban még csak megbecsülni tudják, hogy hányan pártoltak el tőlük, ugyanis az utolsó felmondólevelek a napokban érkeznek meg. A becslést az is nehezíti, hogy a szerződések jelentős részét nem felmondással szüntetik meg az ügyfelek, hanem korábbi biztosítójuknál egyszerűen nem fizetik be a következő díjat, miközben már egy másik társasággal szerződtek és ott fizetnek. Ekkor azonban nem vihetik magukkal bonusukat, és csak A0-s szerződést köthetnek velük. Az ilyen, szerződésüket szaknyelven díjnemfizetéssel megszüntető ügyfelek számáról csak hónapok múlva kapnak pontos képet a biztosítók. Az új ügyfelek számát pedig végképp csak megjósolni tudják, mivel az új szerződések megkötésére döntő részben decemberben kerül sor. Általánosságban azonban azt tapasztalták, hogy jóval kisebb mértékű az ügyfélmozgás, mint az előző években.
A magyar autósok több mint felét biztosító, 1,7 millió szerződéssel rendelkező Allianz Hungária Biztosítónál az idén felmondott szerződések december 31-ével kerülnek a számítógépes nyilvántartásba, így pontos számokról csak akkor tudnak beszámolni. Vélhetően azok pártolnak el a biztosítótól, akiknek a legnagyobb mértékben emelték a díját, így elsősorban a budapesti fiatalok jöhetnek szóba. Néhány ezer felmondásnál nem számít többre a társaság - mondta el Kele József, a cég ügyvezetőigazgató-helyettese.
A 620 ezer járművet biztosító Genarali Providencia Biztosítónál a tavalyinál valószínűleg valamivel többen - néhány ezren - mondták fel szerződésüket. Ennek azonban az is az oka, hogy egyre szélesebb körben kezdik megismerni a szabályokat és a biztosítási periódus végén történő felmondás előnyeit - fejtette ki Jákfalvy Zoltán, a társaság gépjárműosztályának vezetője. A szakember úgy véli, hogy a jelenleg rendelkezésre álló, részleges adatokból még nehéz messzemenő következtetéseket levonni.
A gépkocsik többségénél a legalacsonyabb díjakat kínáló Közlekedésbiztosító Egyesület jelenlegi szerződésállománya 60-65 ezer. Az egyesületnél előfordultak felmondások, de csak csekély számban.
Az alacsony tarifákkal dolgozó társaságok közé tartozik az Argosz Biztosító is, ahova eddig néhány száz felmondás érkezett. A fővárosi díjakat már tavaly jelentősen növelték, így a budapestiek nemigen mondtak fel az idén. A társaság várakozásai szerint jelenlegi 205 ezer szerződésük akár több tízezerrel is gyarapodhat.
Több forrásból lehet tájékozódni
Ha a gépkocsi-tulajdonos szeretné megtudni, hogy biztosíthatja a legolcsóbban autóját, több forrásból tájékozódhat. A legegyszerűbb az interneten, például a www.netrisk.hu site-on. Ezen a szükséges adatok beírása után növekvő sorrendben felsorolják a díjakat és a hozzájuk kapcsolódó biztosítót. A www.mabisz.hu oldalon is valamennyi kötelező felelősségbiztosítással foglalkozó társaság oldala elérhető, illetve ezeken a díjak is egyenként kiszámíthatók. A korridor www.auto5.hu címén és a http://origo.hu/uzletinegyed/kotelezo/ üzleti negyedének biztosítás rovatában is található kalkulációs program. Emellett valamennyi biztosítótársaság saját weboldalán is ismerteti tarifáit. Akinek nincs internet-hozzáférése, az a biztosítótársaságok telefonos ügyfélszolgálatán, illetve személyesen kaphat felvilágosítást.
Vonczem Gabriella
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Kötelező biztosítás
(az Üzleti Negyed rovata)