Rendkívül éles kritikát váltott ki a világ acélexportőr országai körében az amerikai International Trade Commission (ITC) hétvégi javaslata. Az elvileg független, ám kereskedelmi ügyekben igencsak nagyhatalmú tanácsadó szervezet ugyanis az amerikai acélipar fokozott védelmére szólította fel a Bush-adminisztrációt. Az ITC szerint az ágazat védelmének érdekében a kormányzatnak sem a magas - a javaslat szerint termékkategóriától függően akár 5-40 százalékos - rendkívüli védővámoktól, sem az importkontingensektől nem szabadna visszarettennie. Az elnökhöz hivatalosan csak december 19-én benyújtandó javaslatok elfogadásáról Bushnak 60 napon belül kell döntenie.
Az elnök azonban nincs könnyű helyzetben. A javaslatban megfogalmazott intézkedések ugyanis alapjaiban sértenék a kereskedelmi partnerek érdekeit, ami érthető módon elkeseredett ellenállást szülne. Ebből Pascal Lamy, az Európai Unió kereskedelmi biztosa már adott némi ízelítőt: "az amerikai acéliparnak talán a saját háza táján kéne először rendet raknia, és egy ilyetén intézkedés mindenesetre megfelelő válaszlépésekre kényszerítene minket." Lamy ugyanakkor tartózkodott a kereskedelmi háború bűvszavának kiejtésétől, ám kimondatlanul is tudja mindenki, hogy bizony ez a tét. Nem is csoda, hiszen az előzetes becslések szerint az EU idén mintegy 5,6 millió tonna acélt exportál az USA-ba.
De nem csupán az unióról van szó. Az Egyesült Államok teljes acélimportja az idén vélhetőleg 27,5 millió tonnát tesz majd ki, amelyből a többi között Kanada, Dél-Korea, Japán, Mexikó, Brazília, Oroszország, Dél-Afrika, Argentína, és Ukrajna is kiveszi a maga részét. Sőt Magyarország is: a Dunaferr Rt.-nek tavaly 3,5 milliárd forintos bevétele származott az amerikai piacról. Japán és Dél-Korea mindenesetre már csatlakozott az EU-hoz, s éles hangú közleményben óva intette Busht.
Ugyancsak alapos megfontolás tárgyává teszi a piacvédő intézkedések bevezetését a WTO-konformitás kérdése. A szervezet szabályai ugyanis meghatározott esetekben (például dömping) engedélyezik ugyan védővámok kivetését, s egyéb importkorlátozó intézkedések meghozatalát, azok alkalmazását azonban rendkívül szigorú feltételekhez kötik.
A bushi dilemma másik eleme ugyanakkor legalább olyan húsba vágó. Az amerikai acélipar ugyanis súlyos válságban van. Jelenleg 26 acélkonszern esetében folyik csődeljárás, a termelési kapacitás 13 millió tonnával csökkent az elmúlt években, miközben közel 30 ezer embernek kötöttek útilaput a talpára. Az persze nyílt titok, hogy az ágazat külföldi versenytársainál jóval alacsonyabb termelékenységgel működik, ami jórészt megmagyarázza az importacél térnyerését, belpolitikai okoknál fogva ez az aprócska tény mégis súlytalan. Mint ahogy a nemzetközi acélpiac nagyfokú egyensúlytalansága, amelyet jól jelez az ez évre várt 720 millió tonna körüli kereslet és a 835 millió tonnás termelés között tátongó szakadék.
Az mindenesetre nem állítható, hogy az Egyesült Államok eddig ne tett volna kísérletet a világpiaci egyensúlyproblémák orvoslására. Legutóbb novemberben kezdeményezett tárgyalásokat Japánnal, Dél-Koreával, Kínával, Oroszországgal, Ukrajnával és az Európai Unióval, kézzelfogható eredményekre azonban eddig nem sikerült jutni. A megoldás persze kézenfekvő: a kapacitások csökkentése. Ez viszont korántsem egyszerű feladat. Egyrészt mert a megszűnő kapacitásokkal munkahelyek vesznének oda, másrészt, mert senki sem kívánja kockára tenni részesedését az amúgy is zsugorodó piacon. Átfogó megoldás nélkül ugyanakkor nagy valószínűséggel erősödő protekcionizmus, kereskedelmi háború, s az amúgy is húszéves mélyponton lévő árak további lemorzsolódása várható.
Molnár Sándor
(Magyar Hírlap)