A bizottság keddi ülésén jóváhagyta azt a javaslatot, amely adókat és korlátozott leszállási jogokat vezetne be azon unión kívüli - elsősorban amerikai - légitársaságok ellen, amelyek jogtalan előnyöket élveznek, például különböző állami támogatásokból. A hét elején kirobbant acélháború után a bizottság javaslata várhatóan tovább súlyosbítja az Egyesült Államok és az Európai Unió között kialakult kereskedelmi feszültséget - írja a Financial Times.
A javaslatot azt követően dolgozták ki, hogy az uniós légitársaságok nehezményezték az amerikai társaságoknak nyújtott 15 milliárd dolláros kormány-támogatást, amelynek eredményeként a tengerentúli társaságok csökkenthették transz-atlanti jegyáraikat.
Az Európai Bizottság tárgyalási alapnak kívánja felhasználni a javaslatot a korrekt légiközlekedési versenyhelyzet kialakítását célzó megbeszéléseken, mivel a WTO jelenleg nem rendelkezik erre vonatkozó szabályozással. A bizottság javaslatát a tagállamoknak és az Európa Parlamentnek is jóvá kell hagynia.
Brüsszelben egyébként visszautasították, hogy az európai légitársaságokat védő szabályozás válaszlépés lenne a kedden bejelentett amerikai acélvámokra.
A bizottság tervei szerint Brüsszel a jövőben védekező intézkedéseket tehet a légitársaságoknak nyújtott jogtalan állami támogatások hatásainak kiküszöbölésére, illetve az állami légitársaságok jegyár-csökkentő lépéseinek kivédésére. A javaslat szerint az unió új adó kivetésével, a légitársaságok által fizetett repülőtéri adó növelésével, esetleg a leszállási jogok korlátozásával akadályozhatná meg a jogtalan előnyszerzést.
Az Európai Bizottság hozzátette, hogy az amerikai közlekedési minisztériumnak szintén megvannak az eszközei arra, hogy kiküszöbölje a külföldi légitársaságok versenyellenes törekvéseit.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Korábban:
Heves reakciók az USA piacvédő intézkedései miatt
(2002. március 6.)
Lassan magukra találnak az európai légitársaságok
(2002. március 4.)
Nem hiányzik a könyvtárából?
Mester Sándor: Multimóka - Nemzetközi cégek alulnézetből