A vendéglátásban a szabálytalanságok között változatlanul az árakkal kapcsolatos szabálysértések jártak az élen. Továbbra is jelentős számban fordultak elő az élelmiszerek átvételével, tárolásával kapcsolatos szabálysértések. A fogyasztóvédők kifogásolták, hogy a készételeket, illetve félkész-ételeket szabálytalanul fagyasztották le, az engedélyezett fagyasztásnál viszont jelöletlen, nem légmentes csomagolást alkalmaztak.
Az élelmiszer üzletek az árfeltüntetéshez kapcsolódó jogszabályokat sértik meg gyakran. Több éve meglévő szabálytalanság az is, hogy a vákuumcsomagolt termékeknél a csomagolóanyagot is az élelmiszer súlyába belemérik. Az árfeltüntetési kötelezettség megszegését kifogásolták a felügyelők a szálláshelyeken is. Az ellenőrzött szálláshelyek több mint a fele nem tett eleget az osztályba sorolási kötelezettségének és hiányosan tájékoztatták a vendégeket a szolgáltatás színvonaláról.
Valamelyest csökkent a jogtalanul tevékenykedő utazásszervező vállalkozások száma. Továbbra is jellemző azonban, hogy a rájuk vonatkozó jogszabályok tekintetében tájékozatlanok a cégek. Az idegenvezetők ellenőrzését gyakran a városnéző csoport veszi rossz néven és tekinti zaklatásnak. A tapasztalatok szerint bírságolás külföldi állampolgárságú idegenvezetőnél lehetetlen, helyszínen készpénz nem szedhető be, és a csekket nem fizetik be.
Kedvező tendencia viszont, hogy a taxis szolgáltatásoknál megállapított hiányosság nagymértékben csökkent. Békésben, Hevesben, Nógrádban, Somogyban, Szabolcs-Szatmár-Beregben és Zala megyében a taxisok ellenőrzése során nem találtak szabálytalanságot a fogyasztóvédők.
A mutatványos berendezések biztonsági követelményeit alapvetően megfelelőnek találták a fogyasztóvédők, a vizsgált berendezések döntő többségénél rendben voltak a tanúsítványok. A műszaki vizsgáztatás nélkül üzemelő berendezéseket azonnal betiltották.
(MTI)
Ajánlat:
Fogyasztóvédelem a versenyjogban
Fogyasztóvédelem
(Az Üzleti Negyed rovata)
Korábban:
Szabálytalankodó benzinkút-shopok
(2001. október 16.)