A tanulmány - amely tavaly első ízben a FTSE Female Index név alatt jelent meg - megállapítja, hogy az indexben szerepelő száz társaság vezető posztjain a gyengébbik nem egyre kisebb arányban képviselteti magát. Míg 1999-ben a társaságok 64 százaléka büszkélkedhetett női igazgatótanácsi tagokkal, addig idén novemberben csupán 57 százalékuk mondhatta el ugyanezt magáról.
A kutatást végző Cranfield School of Management, Center for Developing Women Business Leaders részlege - amely a nők gazdasági életben betöltött vezető szerepének erősítését tűzte ki célul, hangsúlyozza továbbá, hogy az említett százas listán 43 olyan cég szerepel, ahol a felső vezetésben egyáltalán nem alkalmaznak nőket, az ügyvezetést pedig csupán két cégnél - az egyik a Marks and Spencer, a másik egy neves brit biztosító, a Legal and General - bízták a női nem egy-egy képviselőjére.
Kizárólag férfi tagokból álló igazgatósággal (it), melyet a tanulmány egyik készítője egyszerűen csak "chairmen's chum"-nak, azaz - szabad fordításban - hímnemű elnökök klikkjének nevez, a British Petroleum, a British American Tobacco vagy például a Rolls-Royce rendelkezik. A társaságnak egyik bevallott célja egyébként éppen az ilyen klikkek megdöntése: reményeik szerint két év múlva már nem létezik it női szereplők nélkül.
Az idei év mindazonáltal komoly eredményeket is hozott a női menedzser-társadalom életébe: először történt meg, hogy három FTSE-100-as tőzsdei cégben legalább három igazgatósági tagot számláltak meg a kutatók, sőt - a brit gazdaságtörténelemben egyedülálló módon - első alkalommal volt egy cégnek - az AstraZeneca-nak - négy nőnemű it-tagja.
Az egyébként szinte kivétel nélkül nőkből álló kutatócsoport, amellett, hogy bírálja a cégeket az alacsony számú női vezető miatt, tényekkel támasztja alá a női vezetés elterjedésének szükségességét. Míg a legjobban szereplő húsz cégből 17 rendelkezik női it-taggal vagy tagokkal, addig a leggyengébb teljesítményt nyújtó húsz társaság közül csupán tíz válsztott női vezetőket is az igazgatótanácsba - állapítja meg a tanulmány. A kutatóközpont egyik munkatársa a BBC-nek úgy nyilatkozott: "Egy üzletileg sikeres vállalkozás tudja: nem engedheti meg magának, hogy a teljes népesség felének a tehetségét nélkülözze."