Válik a Commerce One az SAP-tól

Vágólapra másolva!
Gyakorlatilag alig húsz hónap alatt meghiúsult az a "világverőnek" beharangozott szövetség, amelyet a német üzleti szoftvergyártó óriás, az SAP és az amerikai Commerce One kötött 2000 júniusában. A Commerce One az egyik vezető szoftverfejlesztője volt azoknak a virtuális piactereknek, amelyeken a vállalatok - internetalapú alkalmazások segítségével - kereskedhetnek termékekkel és szolgáltatásokkal. Elemzők szerint a válással a nyilvános virtuális piacok gazdasági életképességéhez fűzött vérmes remények is szertefoszlottak.
Vágólapra másolva!

Az SAP és a Commerce One stratégiai szövetségét az iparág legígéretesebb marketingfogásaként dicsőítették 2000 júniusában. A német SAP, bár már akkor is a vállalati informatikai rendszerek egyik legnagyobb globális fejlesztője és a komplex vállalati forrástervezési rendszerek (ERP) szegmensének egyeduralkodója volt, Amerikában a teljes alkalmazási piacon csak elenyésző részesedést szerzett. Az SAP közel 250 millió dollárt adott a súlyos likviditási gondokkal küszködő Commerce One 20 százalékos részesedésért, s a két cég technológiai tapasztalatának egyesítésében elemzők a világ potenciálisan legnagyobb üzleti szoftvermamutjának megalakulását látták.

Az elmúlt másfél év azonban a legkevésbé sem igazolta a várakozásokat. A nyilvános virtuális piacterek iránti piaci igény az informatikai üzletág általános depressziójával egyenes arányban csökkent, s a Commerce One bevételeiben egyre nagyobb mértékben támaszkodott az SAP-ra. Az SAP diplomatikus megfogalmazásában a német cég "megtalálta a módját, hogyan alkalmazkodjon az új piaci szükségletekhez, az amerikai cégnek pedig ezután magának kell új piaci receptet találnia". Hasso Plattner, az SAP társ-vezérigazgatója már tavaly nyíltan közölte amerikai kollégájával, Mark Hoffmannal, hogy a Commerce One-nak a jövőben a szövetségtől függetlenül kell új üzleti lehetőségeket keresnie, még akkor is, ha adott esetekben az SAP riválisaként kell fellépnie.

Bár az SAP 20 százalékos részesedése megmarad, és a megállapodás formálisan továbbra is érvényben van, a két cég a gyakorlatban teljesen önálló stratégiák szerint működik tovább azokon a területeken is, amelyekre az eredeti fejlesztési- és marketingegyezmény kiterjedt, így például az elektronikus vállalati beszerzési szoftverek piacán.

A múlt hónapban az amerikai cég piacra dobta Commerce One Source szoftverét, amely a vállalatok alkatrész- és nyersanyag-beszerzésének internetes tendereztetését teszi lehetővé: elemzők szerint ez az amerikai cég első önálló fejlesztésű alkalmazása a szövetség megkötése óta. A szoftverrel a Commerce One már nemcsak a piacvezető FreeMarkets-szel, hanem az SAP-val szemben is versenyhelyzetbe kerül.

Az SAP szintén elismerte, hogy amerikai leányvállalata, az SAP Markets, amely a virtuális piacterek technológiájának fejlesztésére és előállítására specializálódott, s az amerikai szövetség kulcsvállalata lett volna, az új piaci körülmények között nem képes betölteni eredeti stratégiai szerepét. A vállalat fokozatosan átállt olyan "magánpiacterek" fejlesztésére, amely a vállalatokat és beszállítóikat kapcsolja össze a beszállítói láncban, újabban pedig vállalatok számára készített webes szolgáltatásokat fejlesztettek ki és kínálnak az amerikai piacon.

Az SAP mindazonáltal nem járt rosszul: a Commerce One technológiai hozzájárulása az SAP-termékekhez és az amerikai marketingtapasztalat kifizetődővé tették a német cégnek a másfél éves kalandot. A Commerce One - bár hivatalosan még mindig tagadja a szövetség kiürülését - szintén nem panaszkodhat: az SAP eredeti gyorssegélye megmentette a vállalatot, s a másfél éves együttműködés tapasztalatait az amerikaiak is bőségesen kamatoztathatják új fejlesztési és piacpolitikájukban.

Harkányi András

(Magyar Hírlap)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!