Egyelőre reménytelennek látszik a megállapodás a ferihegyi terminálok ügyében. A kárpótlásról szóló tárgyalások ugyanis megrekedtek, s a február végi határidőig még ajánlatot sem kaptak a FUF kanadai társtulajdonosai. Mivel az egyezkedésre az utasterminálokat januártól üzemeltető új állami cég, a Budapest Airport Rt. bír felhatalmazással, a kanadai ADC tulajdonosai az elnök-vezérigazgatóval, Gansperger Gyulával igyekeznek találkozni - kevés sikerrel. Péterfy Gábor, a BA szóvivője ugyanakkor a Magyar Hírlap érdeklődésére azt válaszolta, hogy a tárgyalások folynak. Michael Huang, az ADC elnöke a lap kérdésére elmondta, hogy február 1-je óta sem írásban, sem szóban nem sikerült lendíteniük a tárgyalásokon. (Mint ismeretes, a terminálokat tavaly december végéig üzemeltető FUF Kft.-től elvették a terminálok működtetéséről szóló jogosítványt. A magyar állam többségi tulajdonában levő cég helyére a 100 százalékos állami tulajdonban levő Budapest Airport Rt. lépett. Ennek vezetője már januárban azt nyilatkozta, hogy a kanadai befektetőt kárpótolni fogják.)
A "Ferihegy-ügy" egyre kellemetlenebb helyzetet teremt a gazdasági diplomácia területén is. A kanadai kormány - amely 1997-ben a terminál fejlesztésének előkészítésében is jelentékeny szerepet játszott - február végén levelet intézett a magyar kormány illetékes minisztereihez. A budapesti nagykövet által aláírt levélben felhívják a figyelmet a kanadai-magyar beruházásvédelmi egyezményre. (A beruházásvédelmi megállapodás szerint hat hónap áll rendelkezésre a vitás ügyek megoldására - ha ez alatt ez nem sikerül, akkor lehet választott bírósághoz fordulni. Ez a FUF esetében azt jelenti, hogy júniusig kell közös nevezőre jutniuk a feleknek.)
A levél kiemeli azt, hogy az egyezmény érvényes olyan kanadai cégekre is, amelyek központja más országban található - ez azért lehet fontos, mert az ADC ciprusi bejegyzésű vállalkozás. Kanadai cégek - a levél szerint - eddig 1 milliárd kanadai dollár értékű beruházást hajtottak végre Magyarországon, de a Ferihegy-ügy komolyan veszélyezteti a további külföldi beruházásokat - írja a kanadai kormány nevében, és felhatalmazásával Marta Moszczenska nagykövet asszony.
A Magyar Hírlap információi szerint az időhúzásban része lehet annak, hogy a FUF számláján a tavaly év végén 8-10 milliárd forint volt, amely az elmúlt évi teljesítmény eredményeként keletkezett. Ez tartalmazza a kanadai ADC-nek járó osztalékot és menedzsmentdíjakat is, melyeket eddig nem fizettek ki. A FUF az elmúlt három évben nagyon jól teljesített. Az első teljes üzleti évben, vagyis 1999-ben 43,8 millió dollár, 2000-ben és tavaly pedig közel 49-49 millió dollár volt a cég bevétele. (Az adózás előtti profit 2000-ben meghaladta a 30 millió dollárt)
Az ügy külön pikantériája, hogy a kormány és a parlament tavalyi döntésével közel egy időben a FUF - és az abban 66 százalékos tulajdoni résszel rendelkező magyar állam - jóváhagyta a cég 2010-ig tartó üzleti tervét. (A FUF és a magyar állam közötti koncessziós szerződés 2010-ben jár le.) Néhány nappal ez után, 2001. december 22-én pedig arról határoztak, hogy az érvényes szerződést felrúgva, a Budapest Airport nevű állami cégnek adják a ferihegyi légikikötő termináljainak üzemeltetési jogát 2002. január 1-jétől.
Szakonyi Péter
(Magyar Hírlap)
Korábban:
A jövő héten lezárják a ferihegyi vitát
(2002. február 8.)
Ferihegyi terminálok: a kanadaiak az elmaradt haszonért perelhetnek
(2002. január 15.)
Nem hiányzik a könyvtárából?
Mester Sándor: Multimóka - Nemzetközi cégek alulnézetből