A szocialista álom - és a kapitalista valóság
Az Aeroflot már megalakulása óta monopóliumot élvezett a hazai piacon, és a külföldre utazni kívánó szovjetek számára is egyetlen lehetőség volt. A kilencvenes évek végén, amikor a versenytársak számára megnyílt a piac, a cég elvesztette virtuális monopol helyzetét, és ezzel együtt a bevétel nagy részét is. Ez a külföldi társaságokkal szemben elsősorban az elavult jegyfoglalási rendszerének köszönhető, amin még csak rontott az, hogy az Aeroflot járataira alig lehetett jegyet foglalni az online utazási társaságoknál. A technikai problémák mellett a cégről az is elterjedt, hogy járatai nem elég biztonságosak.
Újra versenyhelyzetben
Az elmúlt pár évben, Valerij Okulov - a cég vezérigazgatója (és Borisz Jelcin veje), vezetése alatt az Aeroflot elkezdte visszaszerezni piaci részesedését. Ebben az játszotta a fő szerepet, hogy a rubel 1998-as leértékelése után a társaság képes volt tarifákat csökkenteni, versenytársaival ellentétben. Az Aeroflot bevétele nagy részét a volt Szovjetunió országaiból és Nyugat-Európából nyeri. 2001-ben az utas szám 15 százalékkal nőtt, és a társaságot nemigen érintette a szeptember 11-e után kialakult légiforgalmi krízis sem.
Minden a hírnéven múlik
A cég vezetése úgy látja, most jött el az idő a nemzetközi piac meghódítására. Tavaly a társaság egy londoni székhelyű tanácsadó céget bérelt fel arra, hogy javítson igen csapzott hírnevén. Az Identica szerint a nyugat rosszul ítéli meg az Aeroflotot. Míg a közvélemény szerint rossz állapotban vannak és ezért veszélyesek a légitársaság járatai, a biztonsági szint valójában a világ vezető légitársaságainak mércéjét is megüti, mondta Damian Schogger, az Identicától.
Nem elég, ha olcsó a jegy
A terjeszkedés viszont nem problémamentes. Az Aeroflot szóvivője, Irina Dannenberg szerint az orosz repülőterek nem ütik meg a nemzetközi szintet, és ez visszaveti a társaság fejlődését. Ezen kívül fejleszteni kell a 111 repülőgépből álló parkot, amiből csak 27 a nyugati gyártmányú. A kisméretű Aeroflot számára a tőke előteremtése vásárláshoz vagy lízinghez nem könnyű, még akkor sem, ha a szektorban az árakat lenyomta a krízis. Ezzel együtt minden társaság csökkentette a tarifáit, megtörve az Aeroflot előnyét versenytársaival szemben.
Irány a nyugat…
Szakértők szerint az Aeroflot megtartja vezető pozícióját a hazai piacon, ahol nem fenyeget más alacsony tarifájú légitársaság betörése. A nemzetközi térhódítás viszont nehézségekbe ütközhet, ha olyan riválisokkal kell megküzdeni, mint az ugyancsak alacsony tarifákkal dolgozó Ryanair és Easyjet. A dohányzás megtiltása a járatokon kezdetnek jó, de még sokat kell tennie az Aeroflotnak azért, hogy komoly nemzetközi játékossá válhasson a légi közlekedésben.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: