Nem várható jelentősebb forgalomnövekedés, az áprilistól érvényes vámcsökkentés a hazai autókereskedelmet különösebben nem befolyásolja. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének főtitkára szerint az amerikai és ázsiai nagy hengerűrtartalmú autók 43 százalékos vámjának mérséklése azért nem rendezi át a piacot, mert a torta már megsült, s legfeljebb a szeletek mérete változhat. A szakember szerint élesedő versenyre olyan esetekben lehet majd számítani, mint amilyenre például az április elején debütáló Lexus készteti a többi forgalmazót.
Az Angliában készülő Jaguar márkaképviseletét ellátó Cél Motors tulajdonosa, Vadas Tamás elképzelhetőnek tartja, hogy a Chryslerek s az új modellek iránt élénkül a kereslet a magyar piacon. De - tette hozzá - hazánkban is igaz az, ami az EU-ban jellemző: az amerikai autók mérsékelten versenyképesek a kontinensen gyártott kocsikkal. A vámcsökkentés a piac jelentős átrendeződését nem jelenti - mondta a Magyar Hírlapnak a Hyundai márkaképviselet ügyvezető igazgatója, Bodrogi Piroska. Ám azt valószínűnek tartja, hogy a 2700-3000 köbcentis limuzinok iránt valamelyest nőhet a kereslet.
Vélhetően a terepjárók piacán lehet majd komolyabb keresletbővülést érzékelni. A kereskedők nagyobb kínálattal és csökkenő árral számolnak. A Honda a legújabb CRV terepjárójával lép a magyar piacra, a hírek szerint hétmillió forint fölötti árral. Reisz Jánostól, a cég ügyvezető igazgatójától a Magyar Hírlap megtudta, hogy e típust Angliában gyártják, így "európai" áron fogják értékesíteni, azaz marad az ár. A Magyarországon még nem kapható 2,2 literes, Amerikában gyártott Honda Accordnál és Legendnél lehet számolni a vámcsökkentés hatásával.
Reisz jelezte, hogy sok márka számára még mindig versenyelőnyt jelentenek a mostani vámok. Az unióban készülő kocsik ugyanis vámmentesen érkeznek a magyar piacra.
Gergely László
(Magyar Hírlap)
Ajánlat:
Autó
(Az Üzleti Negyed rovata)