Úgy tűnik, az Egyesült Államok és az Európai Unió között dúló vámháború generálisai most a nemzeti jelképeket célozzák meg. Ezt bizonyítja a franciák válasza arra, hogy Bush elnök a rokfort sajtra is kiterjesztette a védővámokat: az Európai Unió kereskedelmi főbiztosa, Pascal Lamy március végi listájában a Harley Davidson motorokat is megjelölte.
Szemet szemért
A rokfort sajtnál jobban semmi sem simogatja a francia torkot, és semmi sem indítja be jobban az amerikaiak képzeletét, mint amikor a Szelíd motorosokban Peter Fonda végigrobog ütött kopott motorán a Monument Valley-n - írja a Business Week.
Az óvilágban is terjed az álom
Bár a legutóbbi Lamy-listán a Harley Davidson nem szerepel, a Milwaukee-i központú gyárnak nagyon sok forog kockán. Az európai piacon ugyanis 2001-ben 553 ezer Harley Davidson motor fogyott el, míg Amerikában ennél közel 50 ezerrel kevesebbet értékesítettek tavaly. A cég európai bevétele 2001-ben 302 millió dollár volt, ami közel 10 százaléka a teljes bevételének. 2002 első negyedévében 17 százalékkal nőttek az európai eladások.
Rögös az út
Ha sikerül is a Harley-nak kivédeni azt, hogy áldozatává váljon a transz-atlanti vámháborúnak, még mindig kemény próbatételek előtt áll - irja a Business Week. Míg Amerikában és Ázsiában piacvezető a nagymotorok terén, Európában a növekvő eladások ellenére a Honda, a Suzuki, a Yamaha, a BMW, és a Kawasaki mögött áll.
Európa motorkerékpár-piaca fordítottja az Amerikainak - mondta John Russel, a Harley Davidson Europe elnökhelyettese. "Európában a piac 75 százaléka a sport és túramotoroké, az Egyesült Államokban ez csak 25 százalék. Javul a helyzetünk Európában, de még sok a tennivaló" - mondta.
A Salomon Smith Barney elemzője, Michael Millman szerint a Harley későn állt a starthoz Európában. "Néhány évvel ezelőtt még nem volt kiépítve a helyi menedzsment" - mondta.
A magyar szelídek
Magyarországon is a későbbi startnak köszönhető az, hogy a Harley Davidson nagymotor kultúra nem tudott elterjedni, mondta a Harley Davidson Hungary elnök-vezérigazgatója, Dobay Attila. "Az is gondot jelentett, hogy a 60-as 70-es években a Harley jellemzően a bandaháborúk szimbóluma volt. Ezt nehezen tudtuk itthon átfordítani" - mondta.
Dobay szerint a trend már kitapinthatóan jelen van Magyarországon is, bár 10 százalék alatt van a Harley-típusú motorok piaca, ami rosszabb az európai átlagnál. 1999-ben 45 motort adtak el itthon, 2000-ben 63-at, 2001-ben pedig a tervezett 75 helyett 99-et. 2002-re 150 motor eladását tervezik. Egy komoly rendezési elv a vásárlóerőben az, hogy ki tudja megfizetni a motort - mondta Dobay. Egy Harley Davidsont itthon a legolcsóbban 2 millió 300 ezer forintért lehet megvenni, de van motor 7,6 millió forintért is. Ez meglátszik a vevők átlagéletkorán, ami 40 év fölött van. "Mi egy álmot árulunk, olyanoknak, akik nem száguldozni akarnak" - mondta Dobay Attila.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Korábban:
Tovább vadul a Harley-Davidson
(2002. január 18)