Az értékesítési adatok tükrében a hetilapok jövője látszik biztosítottabbnak - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) 2002 első negyedévéről készített értékesítési adataiból. Emellett a példányszámok jelentős olvadása figyelhető meg, mely minden laptípust érint - még a százezernél magasabb példányszámban eladott, vezető újságok esetében is.
A legnagyobb példányszámú lapok értékesítése (darabszám):
2002 első negyedév |
2001 első negyedév | |
Story |
404 273 |
415 610 |
TVR Hét |
345 655 |
417 973 |
Színes RTV |
337 604 |
383 790 |
Nők Lapja |
303 973 |
314 925 |
Kiskegyed |
218 030 |
260 400 |
Reader`s Digest |
208 468 |
194 054 |
Népszabadság |
193 091 |
202 812 |
Szabad Föld |
192 071 |
228 408 |
Blikk |
188 217 |
178 000 |
Patika Magazin |
172 039 |
160 202 |
HVG |
113 041 |
113 587 |
(Forrás: Matesz)
A példányszámok alapján legerősebb 17 lap közül tíznek csökkent a példányszáma az előző év azonos időszakához mérten. A HVG nem változott, míg a Tina Extra, a Reader`s Digest, a Vasárnap Reggel, a Blikk, A Patika Magazin és az Ügyes példányszáma növekedett. A magyar nyomtatott sajtó példányszáma összességében csökkent.
A piacvezető lapok száma jelentősen csökkent: a százezer fölöttiek közül kiesett a Füles rejtvényújság és a Hölgyvilág. Abszolút "nyertes", 400 ezer ölötti példányszámmal a Story. Háromszázezer fölött egy női lap és két műsorújság, kétszázezer fölött pedig két lap (egyike ugyancsak hetilap) áll. Napilapot már csak a százezres régióban találhatunk: a Népszabadság jelentős csökkenéssel, a Blikk erős emelkedéssel került közel egymáshoz.
A Női lapok dominálnak - a szeriőzök visszaestek
Megfigyelhető, hogy a legnagyobb példányszámú lapok piacán egyértelmű a női lapok dominanciája (összesen több mint 960 ezer eladott példánnyal), majd utánuk következik három műsorújság (800 ezer példány). A két vezető napilap példányszáma (381 ezer) pedig együttesen sem éri el a vezető Story 400 ezres példányszámát.
A nyomtatott sajtó példányszámesésében jelentős szerepet játszik az online sajtó térhódítása, ami mára mintegy ötszázezer olvasót csábított el a nyomtatott sajtótól - mondta el az Üzleti Negyed kérdésére Krecz Tibor, az Axelero Rt. médiaigazgatója.
Rendszeres internet-felhasználók számának alakulása:
(ezer fő) | |
2000. december 31. |
841 |
2001. március 31. |
910 |
2001. június 30. |
950 |
2001. szeptember 30. |
1010 |
2001. december 31. |
1104 |
(Forrás: Axelero Piacelemzés)
Krecz hibának véli, hogy a nyomtatott médiumok piacán egyre összemosódottabbak a lapok karakterei - a szeriőz lapokban magazin jellegű mellékletek kaptak helyet, a magazinokban hírblokkok. Ezen átfedések megnehezítik az olvasó döntését.
(Az [origo]-t kiadó Axelero Rt. a Matáv-csoport tagja - a szerk.)
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Korábban:
Kevesebb újságot olvasnak a magyarok
(2002. április 17.)
Erősödik a verseny a médiapiacon
(2002. január 14.)