Online-offline médiaháború

Vágólapra másolva!
A legnagyobb példányszámban értékesített lapok piacán erős visszaesés tapasztalható az értékesítés területén - írta a Világgazdaság. Az olvasókat leginkább a női lapok és a műsorújságok érdeklik. A legnagyobb két napilap példányszáma ugyan nem csökkent radikálisan, de kettejük példányszáma még együtt sem éri el a csúcstartó Story magazint.
Vágólapra másolva!

Az értékesítési adatok tükrében a hetilapok jövője látszik biztosítottabbnak - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) 2002 első negyedévéről készített értékesítési adataiból. Emellett a példányszámok jelentős olvadása figyelhető meg, mely minden laptípust érint - még a százezernél magasabb példányszámban eladott, vezető újságok esetében is.

A legnagyobb példányszámú lapok értékesítése (darabszám):

2002 első negyedév

2001 első negyedév

Story

404 273

415 610

TVR Hét

345 655

417 973

Színes RTV

337 604

383 790

Nők Lapja

303 973

314 925

Kiskegyed

218 030

260 400

Reader`s Digest

208 468

194 054

Népszabadság

193 091

202 812

Szabad Föld

192 071

228 408

Blikk

188 217

178 000

Patika Magazin

172 039

160 202

HVG

113 041

113 587

(Forrás: Matesz)

A példányszámok alapján legerősebb 17 lap közül tíznek csökkent a példányszáma az előző év azonos időszakához mérten. A HVG nem változott, míg a Tina Extra, a Reader`s Digest, a Vasárnap Reggel, a Blikk, A Patika Magazin és az Ügyes példányszáma növekedett. A magyar nyomtatott sajtó példányszáma összességében csökkent.

A piacvezető lapok száma jelentősen csökkent: a százezer fölöttiek közül kiesett a Füles rejtvényújság és a Hölgyvilág. Abszolút "nyertes", 400 ezer ölötti példányszámmal a Story. Háromszázezer fölött egy női lap és két műsorújság, kétszázezer fölött pedig két lap (egyike ugyancsak hetilap) áll. Napilapot már csak a százezres régióban találhatunk: a Népszabadság jelentős csökkenéssel, a Blikk erős emelkedéssel került közel egymáshoz.

A Női lapok dominálnak - a szeriőzök visszaestek

Megfigyelhető, hogy a legnagyobb példányszámú lapok piacán egyértelmű a női lapok dominanciája (összesen több mint 960 ezer eladott példánnyal), majd utánuk következik három műsorújság (800 ezer példány). A két vezető napilap példányszáma (381 ezer) pedig együttesen sem éri el a vezető Story 400 ezres példányszámát.

A nyomtatott sajtó példányszámesésében jelentős szerepet játszik az online sajtó térhódítása, ami mára mintegy ötszázezer olvasót csábított el a nyomtatott sajtótól - mondta el az Üzleti Negyed kérdésére Krecz Tibor, az Axelero Rt. médiaigazgatója.

Rendszeres internet-felhasználók számának alakulása:

(ezer fő)

2000. december 31.

841

2001. március 31.

910

2001. június 30.

950

2001. szeptember 30.

1010

2001. december 31.

1104

(Forrás: Axelero Piacelemzés)

Krecz hibának véli, hogy a nyomtatott médiumok piacán egyre összemosódottabbak a lapok karakterei - a szeriőz lapokban magazin jellegű mellékletek kaptak helyet, a magazinokban hírblokkok. Ezen átfedések megnehezítik az olvasó döntését.

(Az [origo]-t kiadó Axelero Rt. a Matáv-csoport tagja - a szerk.)

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Matesz

Korábban:

Kevesebb újságot olvasnak a magyarok
(2002. április 17.)

Erősödik a verseny a médiapiacon
(2002. január 14.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!