Ez évben 5-6 százalékkal csökkent a belföldi tejfogyasztás, legalábbis ennyivel kevesebb terméket tudtak értékesíteni a feldolgozók. Az is igaz viszont, hogy az import termékek - főként sajt, vaj, joghurtok - piaci aránya nőtt. Ezt segíti a forint erősödése - az import ma 10 százalékkal olcsóbban kerül az országba, mint május előtt -, valamint az EU-val kötött megállapodás, mely alapján bizonyos mennyiségű tejterméket vám nélkül kell beengednie piacára Magyarországnak - vázolta a jelenlegi helyzetet Istvánfalvy Miklós, a Tej Terméktanács (TT) elnöke a Magyar Hírlap kérdéseire válaszolva. A forintfelértékelődés éves szinten 1,5 milliárd forint árbevétel-kiesést okoz az exportőrök számára. A piac szűkülése mellett két százalékkal növekedett a termelés, ami üdvös dolog, ha az EU-csatlakozás után mind magasabb termelési kvóta elérése a cél. Az átmeneti évek - mikor is a fogyasztás követi a termelés növekedését - alatt azonban jelentős többlet elhelyezéséről kell gondoskodni, ami csaknem kizárólag exportot jelent. A kivitel azonban támogatás nélkül nem rentábilis.
A 300 millió liter idénre tervezett tejtöbblet levezetésére felkészült a terméktanács és az agrártárca. Csakhogy a kisebb fogyasztás és a növekvő termelés miatt nem várt további 100 millió literes többlet keletkezik. Ennek értékesítésének finanszírozására már nincs pénze a tanácsnak. Ezért fordultak az agrártárcához további 2,5 milliárd forintos támogatást igényelve. Úgy tudjuk, a múlt héten az agrárpiaci rendtartási tárcaközi bizottság tárgyalt a támogatási igényről, de nem hozott kedvező döntést. Az is igaz, hogy az FVM-ből származó háttér-információink szerint a Vonza András miniszter által irányított tárca egymilliárd forintot hajlandó lenne adni a TT-nek. A másik oldalon nő a nyers tej értékesítése, főleg kistermelők viszik ki a piacokra a tejet, ahol sokszor kifogástalannak nem nevezhető higiénés körülmények között árulják az italt - állítja Istvánfalvy Miklós. Az így eladott tej az idén már meghaladja a 200 millió litert, amely már egészen nagy tétel a legalább 2 milliárd literes idei termelésből.
Kedvezőtlen az értékesítésre nézve a tejet és tejterméket helyettesítő áruk térnyerése. Ma már a fogyasztás 5-10 százalékát teszik ki ezek a tej alapú termékek. Ezek lényege, hogy a tejből az értékes és jól értékesíthető részeket - például tejzsírt - kivonják, majd olcsóbb adalékanyaggal helyettesítik. Ezáltal a termék olcsóbb lesz, mint a tej, ami ma literenként akár 20-40 forintos árelőnyt is biztosít.
O. Horváth György
(Magyar Hírlap)