A rendszerváltást megelőzően Oroszországban minden alkoholszármazék forgalmazása a minisztérium hatáskörébe tartozott. A Szojuzplodimport még 1997-ben vásárolta meg a 43 márkanév használati jogát, összesen 300 ezer dollárért. A minisztérium azóta próbálja visszaszerezni a névhasználati jogot, és azt állítja, hogy az a cég, amelyik értékesítette a márkaneveket az SPI-nek, vitathatóan járt el, mert jogtalanul birtokolta azokat. Az SPI állítása szerint az adás-vétel időpontjában ugyanakkor egyértelmű volt, hogy melyik vállalat rendelkezik a márkanevek használatával - írja a BBC.
A minisztérium nemcsak az eladás jogszerűségét vitatta, hanem a vételárat is. A kormány ugyanis a két legnépszerűbb vodka - a Sztalicsnaja és a Moszkovszkaja - márkanevének értékét összesen 400 millió dollárban állapította meg. A bírósági huzavona alatt azonban az SPI folytatta a Sztalicsnaja vodka oroszországi és külföldi értékesítését, és a márkanév használatának joga a mostani bírósági döntésig nem rendeződött kielégítően.
Iismerve az orosz nép fogyasztási szokásait az utóbbi évtizedben hatalmas üzletnek bizonyult a szeszfőzés az ország egész területén. Az iparág jövedelmezősége mellett a veszélyességét is kiemelik a szakértők. Statisztikai adatok szerint ebben az iparágban van jelen leginkább az alvilág, és az elmúlt években számos gyilkosság és egyéb erőszakos bűncselekmény kötődött a szesziparhoz. Oroszországban a szeszipari cégeket a '90-es évek elején privatizálták.
A Sztolicsnaja forgalma egyébként az elmúlt évben elérte a 2 milliárd dollárt, és ezzel a legjobb értékesítési mutatókkal rendelkező vodkamárka a világon.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: