A két kóla-részvény különbözően teljesített az elmúlt egy évben: a Coke-papírért 20,3 százalékkal, míg a Pepsiért 7,2 százalékkal kérnek többet most, mint az előző év májusában. Elemzői vélemények szerint azonban a Pepsi részvényeiben több erő maradt, mint a Coke-ban.
Új termékekkel a befektetőkért
A Coca-Cola új termékkel jelent meg a piacon, a vaníliás kólával, akárcsak a Pepsi, ahol az új áfonyaízű kóla neve Pepsi Blue. A Vanilla Coke-kal a cég a nosztalgia fegyveréhez látszik nyúlni - mint az 50-es évek szórakozóhelyén John Travolta a Pulp Fiction című filmben.
A Coca-Cola éves eredmény-kimutatása (millió dollár):
2001. év |
2000. év |
Változás | |
Az értékesítés árbevétele |
20,092 |
19,889 |
1 százalék |
Működési bevétel |
5,352 |
3,691 |
45 százalék |
Nettó bevétel |
3,969 |
2,177 |
82 százalék |
Nettó bevétel / részvény |
1,60 |
0,88 |
82 százalék |
A Pepsi Blue azonban ennél jóval fiatalabb réteget céloz meg (akár a cég másik terméke, a Mountain Dew). Erre a fiatal rétegre érdemes támaszkodni, hiszen amikor a meggyízű Mountain Dew (Code Red) napvilágot látott, jelentősen emelkedett a Pepsi részvényárfolyama a piacon. Jól látható (ebben az esetben) a célközönség közötti differencia - elemzők szerint ezért csökkent egy kicsit a Coke eredménye, és ezért nőtt a Pepsié.
Menetelnek a chips-ek
Mindenesetre a Coke még mindig vezet az üdítőitalok terén, de a Pepsit ez kevésbé érinti, mint hinnénk. Míg a Coke elsősorban az üdítőital-piactól várja a bevétel-növekedést, addig a Pepsi a snack-termékek terén tölt be vezető pozíciót. Valójában a Pepsinél nem is a szénsavas üdítőitalok jelentik a forgalom zömét.
A PepsiCo éves eredmény-kimutatása (millió dollár)
2001. év |
2000. év |
Változás | |
Az értékesítés árbevétele |
26,935 |
25,479 |
6 százalék |
Működési bevétel |
4,776 |
4,355 |
10 százalék |
Nettó bevétel |
2,662 |
2,543 |
5 százalék |
Nettó bevétel / részvény |
1,47 |
1,42 |
4 százalék |
A Pepsi snack-részlege (miben többek között helyet kap a Fritos, a Doritos és a Rold Gold is) a cég teljes forgalmának 61,2 százalékát, és a működési profit 65,3 százalékát jelenti. Az üdítőitalok pedig a forgalomnak "csak" 19 százalékát, a működési profitnak pedig alig 23 százalékát jelentik.
Csak a növekvő gazdaságtól félnek
Minkét cég részvényeire komoly hatással lehet azonban a világgazdaság alakulása. Nem a recessziótól félnek a kólarészvények tulajdonosai, hanem épp ellenkezőleg, a növekedéstől. Az ellentmondásos helyzet azért alakult ki, mert az erős recesszió alatt a két cég nemhogy tartani tudta árfolyamát, de még emelkedni is tudtak. Ha a gazdasági növekedés folytatódik, a két papír sorsa rosszra fordulhat a "szektor-rotációnak" nevezett folyamat következtében. Ez azt jelenti, hogy a befektetők figyelme a nagyobb haszonnal kecsegtető, technikai részvények felé fordul, kivonva tőkéjüket a két társaságból is. A múlt szerdán már hasonló szituációnak lehettünk tanúi, mikor a Cisco-papírok generálta rally alatt a kóla-részvények árfolyama esni kezdett.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Korábban:
Kiéleződő háború a kólagyártók között
(2002. március 29.)
Élesedő verseny a Pepsi és a Coca-Cola között
(2001. július 18.)