A szórakoztató elektronikai készülékek kereskedelmi forgalma idén várhatóan meghaladja a tavalyi 90-100 milliárd forintot, amit a tervezett vásárlások nagy aránya is valószínűsít. A felmérés megállapította, hogy a közeljövő vásárlásai ellenére sem emelkedik jelentősen a háztartások ellátottsága. Az új készülékeket ugyanis jórészt olyanok veszik, akik a régit cserélik le. Az első készülékre vonatkozó vásárlási szándék egyedül a hifi-toronynál éri el az 5, videó magnónál pedig a 3 százalékot. Első színes tévéjének megvételére a megkérdezettek mindössze 1 százaléka készül.
Koros tévék, feltörekvő high-tech
A háztartásokban használatos szórakoztató elektronikai készülékek átlagos életkora viszonylag magas. A fekete-fehér tévék 21, a rádiók 12, a rádiós magnók 10, míg a színes tévék 8 évesek. A legfiatalabb évjáratokat a CD lejátszók, videokamerák, walk-manek és hi-fi tornyok képviselik. Például a háztartásokban lévő hi-fi tornyok közel felét vásárolták a legutóbbi négy évben, míg a színes televíziók nagyobbik fele 1996-ban vagy korábban lett a családi vagyon része.
A digitális termékek terjedése már megindult Magyarországon is, de még kevéssé érzékelhető a forgalomban. A kereskedelemben már megjelent új trendeket képviselő korszerű készülékek, mint a DVD, MD, Dolby Surround Prologic, 16:9-es tévé, Plazma tévék mennyiségi értékesítése viszont dinamikusan növekszik.
A háztartások ellátottsága egyes szórakoztató elektronikai készülékekkel (a válaszadók százalékában):
Készülékfajta |
1997 |
2001 |
Színes tévé |
86 |
92 |
Videó lejátszó |
44 |
51 |
Hifi torony |
22 |
33 |
Autó rádió |
29 |
29 |
CD lejátszó |
10 |
14 |
(Forrás: GfK Piackutató Intézet)
A háztartások szórakoztató elektronikai cikkel való ellátottságában kimagaslóan vezet a színes tévé, 92 százalékos részaránnyal. Második legnépszerűbb a rádiós magnó, majd a videó és a csak rádiókészülék következik, a háztartások közel felében. A háztartások egyharmad körüli részében található hifi torony.
Egynegyednél is kisebb arányt képvisel a sétáló magnó, CD lejátszó, fekete-fehér tévé, és mindössze a háztartások 5 százaléka rendelkezik videokamerával. Szórakoztató elektronikai készülékkel az átlagosnál nagyobb jövedelmű és magasabb képzettségű rétegei kiemelkedő arányban rendelkeznek. Egyetlen kivétel a színes tévé, amely egyformán elterjedt a társadalom szinte minden részében.
Az Elektro World belépésével erősödött az árverseny
Ezúttal először mérték fel azokat a háztartásokat, amelyekben egy-egy fajta készülékből több is található. A színes tévével rendelkező háztartások 14 százalékában van egynél több készülék. Utána a rádió, képmagnó és a walk-man következik, 5-4 százalékos aránnyal.
A vásárlások várható növekedésének fő oka az árak csökkenése lehet, ami idén is jellemzi a piacot. Az Electro World belépésével az árverseny erősödött, a promóciók a versenytársaknál is jelentőssé váltak. Az Electro World révén tovább bővül a boltok kínálata, erősödik a szaküzletek súlya a piacon. A kutatás alapján a vásárlások színhelyei közül mind a szaküzletek, mind a hipermarketek erősödtek a tavalyi évben is.
(Üzleti Negyed)
Korábban:
A gyártóknak nem tetszik a budaörsi cirkusz
(2002. február 21.)