Az EU bizottság aszerint a lépésre azért van szükség, mert a dízelolajra kivetett adók közti különbségek torzulásokat okoznak az unió belső piacán, és az adók egységesítésével a verseny tisztasága is biztosított lenne.
A dízelolaj minimális fogyasztási adója az EU-tagországokban 24,5 eurócent. A terveke szerint 2003. január 1-jétől fokozatosan törekednének a 35 eurócentes adó elérésére, amely 2010-ra válna teljesen egységessé. A benzin minimális fogyasztási adóját ugyanakkor a jelenlegi 28,7 centről 36 centre emelné Brüsszel.
A terv ellenzői azok az országok, ahol a legmagasabb, illetve a legalacsonyabb a gázolaj fogyasztási adója. Nagy-Britanniában egy liter gázolaj árának 80 százalék, 74,6 eurócent az adó, míg Görögország az EU által előírt minimumon, azaz 24,5 centen tartja a dízeladót. Szakértők szerint például Luxemburg üzemanyag-forgalmazásból származó bevételei drasztikusan visszaesnének, ha a jelenlegi alacsony adó helyett az egysége 35 eurócentes adó kerülne bevezetésre.
Nagy-Britannia - az egyik leghevesebb ellenző - költségvetése mintegy 6 milliárd fonttól esne el a felére csökkentett adó bevezetésével, ugyanakkor a Franciaországba irányuló üzemanyag-turizmus által okozott bevételkiesések megszűnnének - vélik a szakértők. Ennek ellenére a britek nem mennek bele az adó egységesítésébe, ami így meg is bukhat, mivel az adóügyek kizárólag egyhangú döntéssel szabályozhatók az EU-ban - írja a Napi Gazdaság.
(Üzleti Negyed)