Romano Prodi, a bizottság elnöke és Mario Monti, a versenyügyi biztos közös sajtótájékoztatójukon elmondták: a testület egyhangúlag fogadta el az új szabályozást, pedig többek között Schröder német kancellár is tiltakozott ellene a német autóipar védelmében. A testület szerint az uniós tagországok autóárai közötti - időnként akár 50 százalékos - különbség mérséklődhet az új szabályozás bevezetése nyomán.
Az új szabályozás vonatkozik a személygépkocsikra, a könnyű haszonjárművekre, a kisterehautókra és a buszokra. A gépkocsigyártók az új, októbertől érvényes szabályozás szerint választhatnak a kizárólagos vagy a szelektív elosztási rendszer között, de a kettőt együttesen már nem alkalmazhatják. A kizárólagos rendszerben a gyártó által megbízott kereskedő kap egy kijelölt földrajzi területet, ahol értékesítheti a gyártó autóit, de ezen belül eladhat kocsikat viszonteladóknak is, amelyek már nem tartoznak a gyártó cég hivatalos hálózatához. A szelektív rendszerben a gyártó kocsijait csak az általa megbízott forgalmazók adhatják el, de ezek nem kapnak kijelölt földrajzi térséget. Végül 2005 őszéig fokozatosan felszámolják a gyártóknak azt a jogát, hogy megszabják kereskedőiknek, hol rendezzék be szalonjaikat annak érdekében, hogy ne nyithasson a közelben ugyanazon gyártmányt kínálva másik kereskedő másik autószalont.
Az új szabályozás lehetővé teszi, hogy a kereskedők többféle márka kocsijait is kínálják telepükön, ugyanakkor megszüntetik azt a kötelezettségüket, hogy javító-karbantartó műhelyt is kell működtetniük. Erre a tevékenységre ezentúl külön kell szerződéseket kötniük más vállalkozókkal az autógyártóknak.
Az elmúlt 20 évben biztonsági okokból az autóiparra nem vonatkoztak az uniós versenyszabályok - emlékeztet összeállításában a BBC. A most kihirdetett módosítások az iparág néhány képviselője szerint károsan érintik a kisebb kereskedőket, így a fogyasztókat is, és a szervizelés rendjének megváltozása veszélyeztetheti a közlekedés biztonságát.
(MTI - Üzleti Negyed)
Ajánlat: