Günter Thielen, a Bertelsmann új vezérigazgatója, aki júliusban vette át a magánkézben lévő médiaóriás kormányrúdját elődjétől, az igazgatósági "puccsal” váratlanul eltávolított Thomas Middelhofftól, szeptember elején meghirdette a cég új, "vissza az alapokhoz” jelszóval kialakított üzleti stratégiáját.
Middelhoff közel fél évtizedig dolgozott azon, hogy a Bertelsmannt integrált, a média szinte minden területén a világelsők közé tartozó, amerikai típusú konglomerátummá fejlessze. Mintegy 900 millió eurót költött a cég online üzletágának kialakítására. Sorozatos, agresszív cégfelvásárlásokkal globális piacvezetővé kívánta tenni a Bertelsmannt az online könyv- és zenekereskedelemben. Legfontosabb akvizíciói közé tartozott a Bol.com online könyvkereskedő, a lemezkereskedő CDNow, valamint a Napster, az azóta csődbe ment "zenecserélgető” platform. Middelhoff az új akvizíciókat a DirectGroupban integrálta, amelynek fő profilját továbbra is a Bertelsmann rendkívül sikeres könyvklubhálózata jelentette.
Tény, hogy az új szerzemények és a Bertelsmann online stratégiája finoman szólva nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Bol.com várhatóan 140 millió eurós forgalom mellett 40 milliós veszteséggel zárja az idei évet, a BeMusic - 700 milliós forgalommal - szintén veszteséges. A DirectGroup a tavaly decemberben zárult első üzleti félévben 1,5 milliárd eurós forgalom mellett 40 milliós veszteséget produkált, s elemzők legfeljebb a veszteség lefaragását tartják lehetségesnek az elmúlt hat hónap adatai alapján a következő félévben.
Günter Thielen alig néhány hónapos regnálása alatt szisztematikusan feltérképezte az üzletág lehetőségeit, s az online érdekeltségek leépítése, illetve eladása mellett döntött. Elemzők a Bol. com értékét 2,1 milliárd euróra becsülik - az érdekeltség az Amazon.com után a világ második legnagyobb online könyvkereskedője -, a zenei részleget, a BeMusicot pedig 120 millió euróra taksálják. Thielen a The Wall Street Journal értesülése szerint az Amazon.commal, a piacvezető online könyvkereskedővel kezdett tárgyalásokat a Bol.com eladásáról. A Napster ügye időközben "magától” megoldódott: kedden egy delaware-i bíróság úgy döntött, hogy a Bertelsmann nem vásárolhatja ki a csődből a "zenebazárt”. A döntés meglehetősen érzékenyen érinti a német vállalatot, amely eddig 85 millió dollárt költött arra, hogy életben tartsa az amerikai céget. A döntés után már aligha van visszaút a Napster számára: a Bertelsmann és a hitelezők legfeljebb pénzük töredékét kaphatják vissza a Napster megmaradt vagyonának kiárusítása után.
Ami a Bertelsmann többi részlegét illeti, Thielen szigorú nyereségességi elvárásokat fogalmazott meg az elkövetkező évekre. A világ legnagyobb kiadója, a Random House mellett a Bertelsmann a legtöbbet páneurópai televíziós műsorszórójától, az RTL-től várja. "Az RTL-hálózat hatalmas marketinglehetőséget jelent a cég számára, amelyet eddig messze nem tudott kihasználni” - nyilatkozta Thielen a brit Financial Timesnak. Az egyes részlegek a jövőben ugyan jóval nagyobb önállóságot és mozgásteret kapnak majd az igazgatóságtól, ennek azonban komoly ára van: az egyes részlegeknek a korábbinál jóval szorosabb együttműködési kötelezettsége mellett minden érdekeltséget "sikerre ítéltek”. Amennyiben nem tudják teljesíteni a növekedési tervet, egyetlen üzletág sem érezheti "biztonságban” magát: Thielen nyilvánvalóvá tette, hogy egyetlen esetben sem fog habozni, ha az érdekeltség eladásáról vagy stratégiai partnerek bevonásáról kell döntenie.
Thielen három évet kapott Bertelsmanntól, hogy előkészítse a cég 2005-re tervezett tőzsdei debütálását. A cég tőzsdére viteléhez azonban Thielen megfogalmazása szerint valódi "sikersztorikra” és minden részlegnél igazolt növekedési és nyereségességi mutatókra van szükség - vázolta a cég elkövetkező három évének stratégiai céljait a Bertelsmann új vezérigazgatója.
(Magyar Hírlap)
Ajánlat: