A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) Agrármarketing Centrum (AMC) Kht.-je által 2000-ben alapított, azóta a Kormányzati Ellenőrzési Hivatala (KEHI) által is vizsgált kft. az utóbbi időben veszteséges volt, ügyvezetője pedig elérhetetlen.
A Thaiföld fővárosában 2000. július 2-án megnyitott bangkoki magyar étterem veszteségesen működik, az éttermet üzemeltető vegyes vállalatban 30 százalékban tulajdonos Agrár-piacfejlesztési (AP) Kft. ellen pedig felszámolási eljárást kezdeményeztek magyarországi beszállítói - mondta a Napi Gazdaságnak Kovács Barnabás, az AP többségi tulajdonosa, az AMC Kht. ügyvezetője. Kovács azonnal le is szögezte: az AMC Kht. semmilyen módon nem vett részt az AP Kft. működésében.
A hárommilliós jegyzett tőkéjű AP Kft.-nek már az indulása sem volt felhőtlen: az AMC alapította 95 százalékos tulajdonrésszel, kisebbségi tulajdonosa pedig az a Konzervipari Kutató-Fejlesztő és Minőségvizsgáló Kft. lett, amelynek budapesti, Földváry utcai székhelyére annak megalakulásakor, 2000. június 2-án bejegyezték az AP székhelyét is. A Napi Gazdaság sem akkor, sem később nem tudta elérni e címen az AP-t.
Kovács szerint a kft. működését már a KEHI is vizsgálta, a működéséről készült vizsgálati jelentés azonban titkos, az ügyről a Miniszterelnöki Hivatalban sem tudtak tájékoztatást adni. Az AMC-t vizsgáló KEHI-jelentés nyomán a Népszabadság értesülése szerint büntetőfeljelentést tesz az agrártárca vezetése.
A bangkoki magyar étterem fél év múltán megfelelően működött, s a magyar fél akkor úgy vélte, hogy az éttermet tulajdonló részvénytársaságban kisebbségi tulajdonrészt biztosító, addig befektetett 40 millió forint akár egy év alatt megtérülhet, miután a vendéglőnek helyet adó épület földszintjén egy thai étterem is üzemelt, s annak haszna is a vegyes vállalatnál csapódott le. A vállalkozást viszonylag gyorsan hozták létre, az étterem nyitása alig néhány héttel követte a befektetési ötletet.
Bercsényi László, az AMC akkori ügyvezető igazgatója már 2001-ben 5-6 új magyar étterem nyitásával számolt, elsősorban európai fővárosokban, 300-400 millió forint költséggel. A nyereségorientált külföldi magyar éttermeket az AMC-sek nem franchise-rendszerben, hanem magyar üzemeltetővel, egységes arculattal javasolták kialakítani, s az Országimázs Központban is hasonló "éttermes" ötleten gondolkodtak.
A Fővárosi Bíróságon nem adtak tájékoztatást a felszámoló személyéről, az IM Céginformációs Szolgálata pedig még nem értesült arról, hogy a cég felszámolása ügyében döntés született volna. Kérdés, hogy ki figyel föl majd a felszámolási közleményre, illetve, hogy a thai tulajdonos esetleg akarja-e az éttermet magyar tulajdonos nélkül üzemeltetni.
(MTI)