Erősödő hipermarketek
A bolttípusok átrendeződése némileg lelassult. A hipermarket és a kisbolt-lánc tudta növelni piaci részesedését idén az első félévben. Az utóbbi évek leggyorsabban fejlődő bolttípusa, a hipermarket piaci részesedése a tavalyelőtti 12, majd a tavalyi 16 százalék után ez év első felében elérte a 18 százalékot.
A hipermarketek forgalma szempontjából valamennyi kiemelkedően fontos mutató nőtt az elmúlt három évben: a legnagyobb fejlődés a penetrációban és az egy vásárlásra jutó költésben volt tapasztalható. A penetráció azt jelenti, hogy az első hat hónapban már a magyar háztartások kétharmada vásárolt legalább egyszer hipermarketben. Az egy vásárlásra jutó költés átlaga 3900 forint volt ebben az üzletfajtában.
Hipermarket a GfK meghatározása szerint az a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzlet, amelynek több tízezer cikkelemből álló választékából legalább 30 százalék non-food, a pénztárgépek száma pedig tíznél több. Ide tartozik az Auchan, Cora, Interspar és Tesco. |
Dupláztak a kisebb boltok
A különböző láncokhoz tartozó kis boltok penetrációja szintén emelkedett, ahogyan a vásárlási gyakoriság is. Ennek a csatornának a vásárlói két hét alatt átlagosan majdnem háromszor keresték fel valamelyik lánchoz tartozó kis boltot, amelynek köszönhetően ez a szegmens meg tudta duplázni a piaci részesedését két év alatt, és idén január-júniusban elérte a 10 százalékot.
Ebbe a kategóriába olyan 400 négyzetméternél kisebb, országos lánchoz tartozó üzletek tartoznak, amelyek élelmiszer és úgynevezett near food kategóriába tartozó háztartási vegyi árut, kozmetikum választékát az alapterület mellett az egy vagy két pénztárgép is behatárolja. Név szerint a CBA, Co-op és Reál boltjai tartoznak ide. |
Ellentmondás a szupermarketek piacán
A szupermarket piaci részesedése némileg csökkent, miközben mind a penetráció, mint a vásárlási gyakoriság növekedett. Az ellentmondás oka, hogy az átlagos szupermarket-kosár értéke nem változott, míg ez a mutató a többi bolttípusnál jelentősen növekedett. A szupermarketeknél az átlagos kosárérték 1200 forint volt az első hat hónapban, ami csupán száz forinttal haladja meg a tavalyi és a két évvel ezelőtti - hasonló időszakban mért - értéket.
A GfK szupermarket-definíciója szerint a bolttípus alapterülete 400-2500 négyzetméter között mozog. A választék néhány ezer élelmiszer és near food cikkelemből áll, a pénztárgépek száma pedig 3 és 10 között szokott lenni. Spar, Billa, Kaiser's és Match a négy legismertebb, országos hatókörű szupermarket. |
Stagnáló diszkontok
A diszkontok vásárlóinak száma folyamatosan csökkent az elmúlt években, amiben szerepet játszik az is, hogy a korábbi négy lánc helyett ma már csak három van a piacon. Név szerint a Penny Market, Plus és Profi. Növekedett viszont az átlagos kosárérték, és ennek köszönhetően a bolttípus piaci részesedése stabil maradt az utóbbi két évben. Az egy vásárlásra jutó költés a diszkontokban 1800 forintot ért el az első félévben, ami kétszáz forinttal magasabb a tavalyi kosárértéknél.
A diszkont alapterülete 400-1000 négyzetméter között szokott lenni. Választéka általában százas nagyságrendű élelmiszer és near food cikkelemre korlátozódik. A pénztárgépek száma 3 és 10 között alakul. |
Az egyes bolttípusokban az egy vásárlásra jutó költés átlaga. Forintban.
Bolttípus |
2000 I.-VI. hónap |
2001 I.-VI. hónap |
2002 I.-VI. hónap |
Hipermarket |
2 800 |
3 300 |
3 900 |
Szupermarket |
1 100 |
1 100 |
1 200 |
Diszkont |
1 400 |
1 600 |
1 800 |
Lánchoz tartozó kis bolt |
800 |
900 |
1 000 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet |
A bolttípusok értékben mért részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából (százalékban)
Bolttípus |
2000 I. félév |
2001 I. félév |
2002 I. félév |
Hipermarket |
12 |
16 |
18 |
Szupermarket |
16 |
16 |
14 |
Diszkont |
16 |
15 |
15 |
C+C a háztartások beszerzéseiből |
6 |
5 |
4 |
Lánchoz tartozó kis bolt |
5 |
7 |
10 |
Önálló kis bolt |
30 |
27 |
26 |
Drogéria |
1 |
1 |
1 |
Egyéb |
14 |
13 |
12 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan |
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: