Regisztrációs díjjá alakul a személygépkocsira kivetett fogyasztási adó 2004-től - derül ki az uniós csatlakozást megalapozó gazdaságpolitikai programból. A változás az utolsó kiskaput is becsukhatja a közteherfizetés elkerülésén fáradozó használtautó-importőrök előtt. Egyelőre azonban nem csökken a behozatali kedv: az év eleje óta csaknem 55 ezer használt kocsi elvámolását kérték a határon. Több országban bevált a regisztrációs díj, amit a hazai rendszám megszerzésekor kell leróni - mondta a Világgazdaságnak Máté Dániel, a PM szóvivője. A díjat skandináv példa alapján vezetné be a tárca.
Új kocsik esetében a számla képezné a fizetendő díj alapját, használt járműveknél azonban még nincs eldöntve, mi lesz az alap. Egyes szakértők szerint tételes díjat kellene bevezetni, amit bizonyos gyári paraméterek figyelembevételével számítanának ki. Ez kizárná a manipulálhatóságot. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint az Eurotax katalógus által meghatározott ár képezhetné az alapot. Mindkét módszernek az lenne a lényege, hogy a használtautó-piacon visszaálljon az egyensúly. Az adóelkerülési lehetőség felszámolását és az egyenlő piaci feltételek megteremtését segítené a gépjármű-regisztrációs díj bevezetése - mondta a gazdasági napilapnak az MGE ügyvezető elnöke, Győző Gábor.
Ma versenyelőnyben vannak azok az importőrök, akik a közterheket sok esetben fiktív, az eredetinél jóval kisebb számlaérték alapján fizetik meg. Még e héten eljuttatják a pénzügyminiszterhez az egyesület és 1100 márkakereskedő érdek-képviseleti szervének beadványát, melyben kérik a regisztrációs díj bevezetésének egy évvel korábbra - 2003. januárra - hozatalát - közölte az ügyvezető elnök.
Július végéig több mint 20 ezer használt gépkocsi érkezett magánimportban az országba, éppen annyi, mint tavaly az egész év folyamán. A kereskedők által behozott "öreg" autók száma 34 ezer fölé ment, ez tízezerrel marad el a 2001-es éves értéktől. Az év végéig pedig még meg is duplázódhat az import. Mindez azt mutatja, egyre élénkebb a behozatali kedv, annak ellenére, hogy tavaly év végén igencsak megszigorították a feltételeket. Korábban szinte mindenki - főként a kereskedők - sportot űzött abból, hogy mélyen a valóságos érték alatt hozott be használt kocsikat.
Ez évente több milliárdos vámbevétel-kiesést okozott a költségvetésnek. Az új jogszabály szerint azonban ha a számlán szereplő vételár irreálisan alacsony - 50 százalékkal eltér az úgynevezett összehasonlító értéktől -, a vámhatóságnak joga van elvetni az összeget és a nemzetközi vámértékegyezmény figyelembevételével maga határozhatja meg a vám kiszabásának alapját. Megtette a magáét a törvényi szigor: a behozott járművek átlagos számlaértéke most épp a duplája a tavalyinak - mondta a Világgazdaságnak Fekete Attila, a gépkocsi-behozatalra szakosodott vámhivatal parancsnokhelyettese. Azért vannak még olyanok, akik ügyeskednek, de ők is megpróbálnak a kritikus 50 százalékos határon belül maradni. Akik nem értenek egyet a vámosok által számított árral, jogorvoslatot kérhetnek. Jelenleg több tucat ügyben folyik közigazgatási eljárás.
Nem véletlen, hogy sokan igyekeznek lejjebb srófolni az árat, hiszen az alapján számolják ki a vámterheket. Jelenleg négyféle tétel sújtja az importőröket: általános forgalmi adó, vám, fogyasztási adó és környezetvédelmi termékdíj. Legolcsóbban 40 százalékos vámteherrel lehet megúszni az üzletet, a legrosszabb esetben azonban akár az autó árának 164 százalékát is kiteheti a megfizetendő összeg. Ennyit kell például fizetni, ha a behozott autó négyévesnél idősebb, benzinüzemű, nem katalizátoros, amerikai gyártmány és a motorja 5000 köbcentiméteres
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Gépjárműimport
(Az Üzleti Negyed oldala)
Adó
(Az Üzleti Negyed rovata)
Autó
(az Üzleti Negyed rovata)