Az ÁSZ kifogásolja, hogy a törvényjavaslat tartalma, szerkezete, összeállításának metodikája nem meghatározott. Az előirányzatok megítéléséhez be kellene mutatni az előző évek adatait és a következő években várható hatásokat, de ezek nagy része hiányzik az előterjesztésből, amely nem tartalmazza az államháztartási törvényben tételesen előírt, az Országgyűlésnek bemutatandó mérlegeket és kimutatásokat sem - állítja a számvevőszék.
Az ÁSZ kifogásolja azt is, hogy a költségvetési törvényjavaslatban ismét szerepel az államháztartási törvény módosítása. Az ÁHT 1992-es hatályba lépése óta a törvényt 35-ször módosították - közölték. A törvényjavaslatban a kormány módosítani javasolja a 2001-2002. évi költségvetést is, és mivel a 2002. évi hiány 5 százalékkal meghaladja az eredeti előirányzatot, a törvényjavaslatban kér felmentést a pótköltségvetés elkészítésének kötelezettsége alól, áll a számvevőszék jelentésében.
A makrogazdasági tervszámok és a bevételi előirányzat megalapozottak
A számvevőszék megállapítja, hogy a makrogazdasági tervszámok követik a gazdaságpolitikai célkitűzéseket, és azok szinte mindegyikét megalapozottnak minősíti. A központi költségvetés bevételi előirányzatainak megalapozottsága összességében a 2001-2002. évre vonatkozó tervezéshez képest technikailag javult - áll a jelentésben.
A jelentés szerint a társasági adó, a bányajáradék, a játékadó, a hitelintézeti társasági adó, a lakossági illetékek, valamint a vám- és importbefizetések, a fogyasztási és jövedéki adó előirányzatai teljesíthetőek, ezzel szemben az áfa-előirányzatot feszítettnek értékelik az Állami Számvevőszék szakemberei.
Az ellenőrzés nem vagy csak részben tudott az állami kezesség- és garanciavállalás előirányzatairól szakmai véleményt alkotni, és az ellenőrzéskor még nem születtek meg a szükséges döntések - közölték a számvevőszék szakemberei.
Feszültség volt a tervezési munkában
Az egyes fejezetek kiadásainak tervezésével kapcsolatban az ÁSZ-jelentés megjegyzi, hogy még a kormány által prioritásként megjelölt területeken is feszültségek voltak a tervezési munkában. A fejezetek a tervezési köriratban foglalt követelményekre felhívták az intézmények figyelmét, azonban sajátosságokat tükröző differenciális szempontokat többnyire nem határoztak meg - írja a jelentés.
Összességében az ÁSZ véleménye szerint a költségvetés előirányzatainak minden szempontból megalapozott kimunkálását a tervezési rendszer az államháztartás pénzügyi rendszerének eddig megvalósult továbbfejlesztése ellenére nem teszi lehetővé. Ezért továbbra is sürgető feladat az államháztartás pénzügyi reformja keretében a tervezési folyamat továbbfejlesztése, új alapokra helyezése - áll a jelentésben.
Nincs elegendő forrás az önkormányzatok számára
Az ÁSZ kifogásolja, hogy az önkormányzatok számára a javaslat nem tartalmaz forrást a különböző szakmai törvényekben korábban meghatározott, 2003-ban belépő új feladatok mindegyikének ellátására. Az állami támogatások, a hozzájárulások, valamint a személyi jövedelemadóból átengedett bevétel növekménye nem nyújt fedeztet a kormányprogramból adódó bér és szociálpolitikai intézkedések teljes körére - állapítja meg az ÁSZ. A számvevők számításai szerint a közoktatás területén a bérintézkedések végrehajtásához 182,5 milliárd forintra lenne szükség, a normatív hozzájárulás és támogatások azonban csak 113,3 milliárd forint többletet tartalmaznak. Felhívják a figyelmet arra is, hogy az Alkotmánybíróság döntésével ellentétben az Országgyűlés nem alkotta meg az év végéig a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztásra vonatkozó törvényt.
A számvevőszék javaslatai
Az ÁSZ javasolja a kormánynak, hogy határidőben készítse el a költségvetési irányelveket és egyéb dokumentumokat és gondoskodjon arról, hogy azt a pénzügyminiszter határidőre terjessze a kormány elé. Ugyancsak javasolják a kabinetnek, hogy intézkedjen az államháztartás pénzügyi rendszerének továbbfejlesztéséről. Szorgalmazzák még, hogy dolgozza ki a fővárosi és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek garanciális szabályait. A pénzügyminiszternek a számvevők javasolják, hogy az adóhatóságot jobban vonja be a következő évek irányszámainak kialakításába. Szorgalmazzák, hogy a pénzügyi tárca vezetője gondoskodjon a vámhatóságnál a korábbi évekből származó nem beazonosítható vámbiztosítékok rendezéséről. Ugyancsak javasolják a pénzügyminiszternek, hogy a költségvetés tervezéséhez dolgozzon ki integrált informatikai rendszert. Felhívják a figyelmet arra is, hogy a pénzügyminiszternek a költségvetési törvényjavaslat benyújtásával egyidejűleg tájékoztatni kell az önkormányzatokat a rájuk vonatkozó feladatokról és szabályozási elgondolásokról. A pénzügyminisztert kérik arra is, hogy a törvényjavaslat országgyűlési tárgyalása során az államháztartási törvény pénzügyi ellenőrzésre vonatkozó módosításainak pontosítását az ÁSZ véleményének figyelembe vételével kezdeményezze.
(MTI)
Ajánlat:
Korábban:
Költségvetés: ami a zsebünkre megy
(2002. november 7.)
Takarékos költségvetést ígér a kormány
(2002. október 22.)