Az összeállítás hangsúlyozza, hogy a kis- és középvállalatok várakozásainak enyhe romlása nem törte meg a bizalmi index tartósan emelkedő trendjét és nem is tartják megalapozottnak az enyhe pesszimizmust az élénk kül- és belgazdasági piaci kereslet, valamint a kedvező nemzetközi és hazai reálgazdasági mutatók tükrében.
A havi "TOP-100" konjunktúra-index mutatók tendenciája több mint egy éve mérsékelten emelkedő. A pozitív előrejelzések a világgazdaság tartós konjunktúráján, a kedvező értékesítési lehetőségeken alapulnak.
Rövid távon a TOP-100 körbe tartozó cégek egyharmada működési feltételeinek további javulásában bízik, 54 százalékuk a jelenlegi adottságok fennmaradásával számol. A termelésnövelés lehetőségének megítélése jóval kedvezőbb a korábbiaknál, augusztusban minden második vállalat tevékenysége bővítését tervezi.
Az Ecostat összeállítása hangsúlyozza: 2004-2005-ben a nemzetgazdaság húzóágazata az ipar lesz. A külső piacok fellendülése az exportrendeléseket magas szinten tartja. Az utolsó két hónapban a belföldi piacok is élénkültek, a rendelésállomány 10 százalékkal bővült.
A következő hat hónapban a belföldi piaci viszonyok fennmaradását várja a nagyvállalatok háromnegyede. Augusztusban a nagyvállalatok 83 százaléka a külföldi értékesítési lehetőségek rövid távú fennmaradásával számol. Az exportpiacok kismértékű bővülésében a cégek 17 százaléka bizakodik.
A kisebb cégek kivárnak
A hazai kis- és középvállalati szektor fél éves gazdasági várakozásait alapvetően kivárás jellemzi. A cégek elbizonytalanodását az államháztartási hiány magas szintje és a lefaragására kilátásba helyezett korrekciók kedvezőtlenül befolyásolják.
Rövid távon a nemzetgazdaság helyzetének javulásával számol a kis cégek 41 százaléka, és szinten maradással is ezzel megegyező vállalkozói kör kalkulál. Saját vállalkozásuk rövid távú kilátásainak megítélése sok vonatkozásban egyezik a nemzetgazdaság kilátásainak előrejelzésével. A derűlátó várakozások aránya az előző havi 45 százalékról 32 százalékra mérséklődött.
A következő 12 hónapban a cégek 30 százaléka számol működési területén olyan konkurenciahelyzettel, amelyben piaci pozíciói megrendülhetnek és 41 százalékuk tart új, erős versenytársak megjelenésétől.
A hazai vállalatok megítélése szerint tevékenységük bővítését döntő mértékben a termékeik, szolgáltatásaik iránti alacsony hazai kereslet akadályozza. A vállalkozások erősödő kritikával második helyen említik a gazdasági környezet kiszámíthatatlanságát, harmadik helyen a tőkehiányt.