A reform végrehajtása során a kisebb egészségbiztosítók részvénytársaságokká alakulnak, míg a két legnagyobb biztosító továbbra is állami kézben marad. A vállalkozók és az állam a jövőben egyes biztosítási rétegekbe tartozó személyek után magasabb járulékot fizet. A reformot indító jogszabályok egyike a kötelező egészségbiztosításon kívül létrehozza a kiegészítő biztosítás, a "szabványon felüli" betegellátás, ezen belül a "luxus betegszoba" intézményét is.
A reform része az is, hogy az egészségügyi szolgáltató intézmények 51 százalékos állami tulajdonrész megtartása mellett részvénytársaságokká alakulnak.
A jogszabályok egyike szavatolni hivatott, hogy a mentőszolgálat a hívást követő tizenöt percen belül a rászoruló beteghez érkezzen. Ennek érdekében az országot 207 mentőszolgálati körzetre osztják, és kiterjesztik az életmentő helikopteres szolgáltatásokat is.
A kisebbségi kormány akarata érvényesült
Hosszú vita és még hosszabb előkészítés után a szlovák parlament meglepő gyorsasággal és jelentős többséggel igent mondott az egészségügy reformját útjára indító törvényekre. A nagy támogatás azért is meglepő, mert az erősen profitorientált egészségügyi reformnak korábban nem volt elegendő támogatója, és a szlovák kormánykoalíció hosszú ideje kisebbségben kormányoz.
A Magyar Koalíció Pártja (MKP) meglehetősen sok fenntartással viszonyult a reformtörvények tervezeteihez, végül megszavazta azokat, mert sikerült kieszközölnie három módosítást. Ezek egyike szerint a jövőben a három évnél fiatalabb gyermekek után nem kell majd kifizetni a 20 koronás orvoslátogatási díjat.