A szórakoztató elektronikai készülékek piacának növekedési üteme idén az eddigi adatok szerint 10 százalékhoz közeledik. Még ennél is gyorsabban bővülnek a DVD lejátszó- és a hordozható CD lejátszó-eladások. A kutatók szerint az idei növekedés azért is mondható jelentősnek, mert már tavaly is 21 százalékkal bővült éves szinten a szórakoztató elektronikai készülékek piaca. A GfK prognózisa szerint a piac értéke a következő évben nem bővül, mert bár a mennyiségi eladások nőnek, az átlagárak a gyakori árengedmények és a bevezető akciók miatt csökkennek.
Az elektromos háztartási nagygépek idei forgalmát a GfK 83 milliárd forintra becsüli, ami nagyjából azonos az előző évivel. Ebben a szegmensben az elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, pára- és szagelszívók a legkeresettebbek. Forgalmuk 2002-ben, az új hitellehetőségek megjelenésének évében ugrott meg jelentősen, több mint 18 százalékkal.
A háztartási kisgépek forgalmának növekedési üteme ebben az évben megközelíti a 10 százalékot, és várhatóan 27 milliárd forint körül lesz. Jövőre és azután értékben stagnálással számol a GfK. Ebben a szegmensben a múlt év hozott áttörést, a forgalom akkor 25 százalékkal nőtt.
A kiskereskedelem koncentrációját jellemzi, hogy 1999-ben még 1300 boltban árusítottak elektromos háztartási készüléket. Két év alatt egyharmaddal csökkent a boltszám, aztán 2001 óta csökkenés helyett inkább átrendeződés lett jellemző. Az önálló szaküzletek vagy megszűnnek, vagy csatlakoznak valamelyik lánchoz, esetleg beszerzési társuláshoz.
Az elektromos háztartási nagy- és kisgépek és a szórakoztató elektronikai cikkek kiskereskedelmi forgalma, milliárd forintban
Év | Nagygép | Kisgép | Szórakoztató elektronika |
2000 | 59 | 22 | 118 |
2001 | 63 | 20 | 108 |
2002 | 72 | 20 | 103 |
2003 | 84 | 25 | 125 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet