Az év harmadik negyedévében 18,4 ezer üzlet nyílt és 18,2 ezer fejezte be működését Magyarországon. Szeptember végén az üzlethálózat eladóterének összesített alapterülete 16,7 millió négyzetméter, egy üzlet átlagos alapterülete 101 négyzetméter volt, 1-1 százalékkal több, mint 2003 végén.
Szeptember végén 0,6 százalékkal több működő üzlet volt Magyarországon, mint egy évvel korábban. Az idei első negyedben 0,2 százalékkal csökkent az üzletek száma, a második negyedben ekkora növekedés történt, a harmadik negyedéves növekedés pedig 0,1 százalékos volt.
A boltok ötöde a fővárosban található
A harmadik negyedéves csekély üzletszám-növekedés 76 százaléka a központi régióban következett be: 81 üzlettel nőtt Budapest, 72-vel Pest megye üzleteinek száma. Csökkent az üzletek száma Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés, Csongrád, Borsod-Abaúj- Zemplén, Vas és Fejér megyében.
A kilencedik hónap végén az országos üzletállomány 28,7 százaléka Közép-Magyarországon (Budapesten 19 százaléka) koncentrálódott, míg a többi régió 10-15 százalék között részesedett.
A községekben idén 2200-zal (ezen belül a harmadik negyedben nyolcvannal) csökkent a működő üzletek száma. A harmadik negyedévben Nyugat-, illetve Dél-Dunántúl 4 településén szűnt meg a kiskereskedelmi tevékenység, ezzel közel 60-ra nőtt az üzlettel nem rendelkező községek száma.
Jelentősebb üzletgyarapodás a városokat érintette: míg a fővárosban 254 üzlettel, 0,8 százalékkal, a többi, nem megyei jogú városban 1900-zal, 3,5 százalékkal bővült az üzletállomány. Budapesten 2004. szeptember 30-án közel 32 ezer üzlet működött, mindössze 5 ezerrel kevesebb, mint a 2816 (üzlettel rendelkező) községben.
Hipermarketek 1 millió négyzetméteren
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek hálózatában egyre élesebben körvonalazódik a szerkezeti átalakulás. Idén további 1200-zal (a harmadik negyedévben 169-cel) csökkent az ilyen főtevékenységű üzletek állománya.
Idén az üzlethálózat összesen 170 ezer négyzetméterrel (1 százalékkal) bővült. Az alapterület-gyarapodás közel háromnegyede a közép-magyarországi régióban, több mint 70 százaléka pedig a harmadik negyedévben következett be.
Szeptember végére a hipermarketek és az új típusú, nagy alapterületű szakáruházak összes eladótere meghaladta az 1 millió négyzetmétert, aránya az összes kiskereskedelmi eladótérből 6,3 százalékra emelkedett.
Tovább folytatódott a társas vállalkozások által működtetett üzletek térnyerése. Számuk egy év alatt 3 ezerrel, idén közel 2 ezerrel nőtt, ezzel részesedésük a kiskereskedelmi üzlethálózatból mintegy 57 százalékra emelkedett. Szeptember végére 2100-zel kevesebb egyéni vállalkozás által működtetett üzlet volt, mint a múlt év azonos időszakának végén. Számuk 2004-ben 1800-zal (ezen belül július-szeptember hónapokban több mint 400-zal) csökkent, így arányuk a vizsgált időszak végére 43 százalékra mérséklődött.