A tavalyi utolsó negyedévben 2003 negyedik negyedéhez képest az összes országos politikai napilap példányszámcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni, a Népszabadság 3,7, a Népszava 4,7, míg a Magyar Nemzet 4,8 százalékosat (a november 24-től ismét megjelenő Magyar Hírlap adatai nem szerepelnek a gyorsjelentésben).
Az előző negyedhez képest azonban a Népszabadság eladása minimálisan, 0,6 százalékkal (977 darabbal) növekedett az októbertől decemberig tartó időszakban, míg Népszavából naponta 203 darabbal fogyott több - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb adataiból.
Az országos napilapok közül a Blikk éves szinten közel 7 százalékkal növelte eladásait, azonban az előző negyedhez képest közel ötezer darabos, 1,9 százalékos visszaesést könyvelhetett el. Súlyosabb veszteség érte azonban konkurensét, a Színes Mai Lapot, melyből éves összehasonlításban 25 százalékkal, az előző negyedhez képest 7,2 százalékkal kevesebb kelt el naponta.
A Nemzeti Sport tavaly erős harmadik negyedévet tudhatott maga mögött (átlagosan 96 531 eladott példány), ehhez képest az utolsó három hónapban jelentősen, 11 százalékkal estek vissza eladásai. Éves szinten a mérséklődés 5,8 százalékos.
Egyre többen olvasnak regionális napilapot
Továbbra is ellenállnak a trendnek a regionális napilapok, sőt, az Észak-Magyarország éves szinten közel 14 százalékkal növelte eladásait, melyből átlagosan 55 588 darabot vásároltak naponta. A Kelet-Magyarország 1,6 százalékos növekedéssel több mint 56 ezres olvasótábort tudhat maga mögött. A Kisalföld is tartja tavaly óta a napi 77-78 ezres eladási szintjét.
A politikai-gazdasági hetilapokat sem kerülte el a csökkenés éves szinten, ugyanakkor az előző negyedévhez képest mindegyik eladásai növekedett, még ha mindössze néhány száz darabbal is. HVG-ből 7,3, Heti Válaszból 24, Figyelőből 7,2, míg 168 órából 6,8 százalékkal vásároltak kevesebbet a tavalyi negyedik negyedévben, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a harmadik negyedhez képest 0,9 százalékkal több HVG és 3 százalékkal több Heti Válasz fogyott.
Jó évet zártak a női magazinok
Az eladási adatokat tekintve még mindig a Story a legnépszerűbb sajtótermék, melyből 2004 utolsó negyedévében átlagosan 367 616 darabot adtak el hétről hétre. Ugyanakkor az előző éves eladási adatoktól ez 4,7 százalékkal, a harmadik negyedétől pedig 3 százalékkal marad el. Az azonos főszerkesztő által jegyzett Best magazin eladott példányainak száma éves szinten nőtt, 3,1 százalékkal, ugyanakkor az előző, erős negyedévhez képest a csökkenés tízszázalékos.
2004 negyedik negyedévében több mint kétszázezer fogyott az eddig említetteken kívül a Nők Lapjából (átlagosan 299 387 darab), Kiskegyedből (201 302), a Vasárnapi Blikkből (217 181 darab) és két műsorújságból is: az időszakban hetente több mint 278 ezer TVR-Hetet és több mint 260 ezer Színes RTV-t vásároltak.
Több női magazin is igen erős évet tudhat maga mögött, Joyból az utolsó negyedben több mint 71 ezer példányt vásároltak az előző évben eladott mintegy 39 ezerhez képest. A Cosmopolitan eladásai pedig 42 ezerről közel 57 ezerre nőttek. Az Elle 17 százalékkal, a Hölgyvilág 12 százalékkal növelte olvasótáborát.
Összesen értékesített példányszámok (megjelenésenkénti átlagok):
Lap neve | 2004. 4. negyedév | 2004. 3. negyedév | 2003. 4. negyedév |
Blikk | 253 745 | 258 610 | 237 427 |
Színes Mai Lap | 41 863 | 45 103 | 56 349 |
Népszabadság | 163 320 | 162 343 | 169 528 |
Népszava | 26 731 | 26 528 | 28 052 |
Magyar Nemzet | 75 351 | 77 118 | 79 143 |
Nemzeti Sport | 85 799 | 96 531 | 91 077 |
168 Óra | 32 832 | 32 260 | 35 214 |
Figyelő | 14 508 | 14 282 | 15 637 |
Heti Válasz | 13 095 | 12 708 | 17 266 |
HVG | 97 467 | 96 551 | 105 086 |
Best | 184 235 | 203 659 | 178 565 |
Story | 367 616 | 378 941 | 385 563 |
Forrás:Matesz