Az utóbbi időben már több divatcég is jelezte: Kínából Kelet-Európába, Indiába, illetve Törökországba telepíti át a gyártást. Ahhoz ugyanis, hogy a legutóbbi divat szerinti ruhák iránti keresletet azonnal ki tudják elégíteni, a beszerzési politikát gyökeresen át kell alakítania a kiskereskedőknek.
Tehát a cél az, hogy a gyártókat közelebb hozzák saját piacaikhoz. Az úgynevezett "gyors divat" korában a divatcikkek gyorsan idejétmúlttá válnak, ezért nem mindegy, hogy mennyi idő alatt jut el az áru az üzletekbe.
A folyamatot felgyorsította az Európai Unió és Kína közötti textilvita: emiatt a láncok olyan országokba helyezik át a gyártást, amelyek korlátozás nélkül szállíthatnak az unió piacára ruházati cikkeket. A néhány hónappal ezelőtt a sort egyebek mellett a Primark, a Zara és a New Look nyitotta, ők versenytársaikat lepipálva erős keresletnövekedésről adtak számot, mert a legújabb kollekciót gyorsabban tudták piacra dobni, mint riválisaik.
A ruházati kiskereskedelemben jelentős érdekeltségekkel rendelkező Philip Green milliárdos tavaly december óta Kínából Kelet-Európába és Törökországba telepítik át a gyártást az érdekeltségi körébe tartozó cégeknél, hogy közelebb legyenek az otthoni piachoz és gyorsabban tudjanak reagálni a változó igényekre.
Közelebb tervezi vinni a gyártást Európához a Next is, a Debenhams pedig Indiába tart, ahonnan rövidebb a szállítási idő, mint Kínából. Nagy-Britanniába tengeren 22 nap alatt ér Kínából az áru, míg például Törökországból 5 nap alatt.