A 265 légitársaságot képviselő IATA tagjai a világ menetrendszerű légiforgalmának 94 százalékát bonyolítják. Az IATA nemzetközi repülési szövetség az idei évre 7,4 milliárd dolláros veszteséget valószínűsít a világ légitársaságainál, miközben az iparág 8,3 százalékos bővülését várja. A veszteséget jelenleg 1,4 milliárd dollárral nagyobbra várja, mint pár hónappal ezelőtt, mert olyan nagy mértékben drágult az üzemanyag.
Giovanni Bisignani főtitkár Johannesburgban elsősorban a rekordmagas olajáraknak a világ légi iparára gyakorolt hatásáról beszélt. Mint mondta, a hatékonyság növelése és a költségcsökkentés ellenére a magas kerozinárak szinte az egész ágazati nyereséget felemésztik. Jelenleg az üzemanyagárak a repülési költségek negyedét teszik ki. Bisignani szerint egy dollárnyi olajáremelkedés összességében egymilliárd dolláros többletköltséget okoz a világ légitársaságainak.
Bisignani egyúttal elvetette a nyolc legfejlettebb ipari ország, a G8 arra vonatkozó javaslatát, hogy légiadót vezessenek be Afrika segélyezésére. Egy oxfordi tanulmányt idézve hangsúlyozta: a légi forgalom 10 százalékos növekedése 1,6 százalékkal járul hozzá a GDP-k növekedéséhez. Ezért Bisignani szerint a légiforgalom drágításának nincs értelme az afrikai helyzet vélt javítására.
Ehelyett a IATA az elektronikus jegykiadás általános bevezetését szorgalmazza a nyomtatott repülőjegyek helyett. Ezzel becslések szerint évi 3 milliárd dollár lenne megtakarítható világszerte. A világon eladott 340 millió repülőjegy 33 százalékát már most is elektronikusan állítják ki. Bisignani hangsúlyozta, hogy ez a biztonságot is növelné, az utaslisták könnyebb összeállíthatóságával.
A IATA adatai szerint a világ repülési ipara a 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozattól tavaly év végéig 36 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel. Az utóbbi időben a helyzetet a magas üzemanyagárak nehezítik. A szövetség szerint az idén a légitársaságok csak üzemanyagra mintegy 100 milliárd dollárt költenek.
Bisignani korábban hangsúlyozta, hogy a helyzet térségről térségre különböző. Az amerikai légitársaságok az idén előreláthatólag 9 milliárd dolláros veszteséget szenvednek, az európaiak valószínűleg 1,4 milliárd dollár körüli nyereséget termelnek, és az ázsiaiak 2,6 milliárd dolláros plusz körül zárják az évet.
A polgári repülés egy része kifizetődő, azonban a 400 milliárd dollár éves forgalmú ágazat alacsony haszonkulcsa semmiképpen sem elfogadható, ezt a problémát sürgősen orvosolni kell, véli az IATA.