Merényi Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs igazgatója tájékoztatása szerint a JAL japán légitársaság erőteljesen fontolgatja egy közép-európai közvetlen légi járat indítását, és a lehetséges célállomások között szerepel Budapest is.
Kóka János Tokióban megbeszéléseket folytatott a japán gazdasági miniszterrel, valamint a JAL légitársaság vezetői mellett japán elektronikai és autóipari befektetőkkel is tárgyalt. A gazdasági miniszter a Japánba irányuló magyar agrárexport lehetőségeiről, és a külkereskedelmi egyensúly-hiány javításáról is tárgyalt.
Programjában szerepelt két befektetési konferencia Tokióban és Oszakában, ezeken több mint 200 japán befektető vett részt. A konferenciákon a GKM, a Magyar Befektetési és Kereskedelem-fejlesztési (ITDH) Kht. szakértői, valamint magyar magáncégek képviselői tartottak előadásokat.
Japán cégek 1990 óta 500 milliárd forint értékű tőkét fektettek be Magyarországon, és további több tíz milliárd forintnyi befektetési lehetőséget vizsgálnak. Ezek összességében körülbelül 1500 munkahelyet jelentenek. Az eddig megvalósult 500 milliárd forintnyi japán befektetés a legnagyobb Közép-Kelet-Európában.
Merényi Miklós közölte azt is, hogy Kóka János japán látogatását befejezve Dél-Koreába utazik, ahol a Magyarországon gumiabroncsgyárat létrehozni szándékozó Hankook céggel egy utolsó nagy tárgyalást folytat annak érdekében, hogy a sajtóban már szinte kész tényként értékelt dél-koreai befektetés szerződéssé váljon. Hozzátette, hogy a szerződés aláírása Szöulban nem kizárt, de az a helyi tárgyalások függvénye.
A kommunikációs igazgató úgy fogalmazott, hogy a tárca korainak tartja a sajtóban eddig megjelent információkat, amelyek tartalma nagyjából fedi a tárgyalások irányát, de a tárgyalások még nem zárultak le.
A Hankook hétfőn közölte, hogy 500 millió eurós beruházásához Magyarországon bejegyzett egységet alapít. A dél-koreai cég szóvivője hozzátette, hogy a döntést még vissza lehet vonni, attól függően, miként alakulnak a tárgyalások a magyar kormánnyal a részletekről.
A Népszabadság című napilap értesülése szerint a gazdasági miniszter 12 milliárd forint értékű, adókedvezményekből, különféle állami támogatásokból és egy 68 hektáros dunaújvárosi iparterület teljes infrastruktúrájából álló magyar ajánlattal érkezik Szöulba.
Kóka János a lapnak úgy nyilatkozott, hogy a dél-koreai befektetők bizalmát hazánk nem az állam közvetlen hozzájárulásával nyerte el. Ennél nagyobb súllyal esett latba a munkaerő-produktivitás, amellyel megelőztük a gyárért versengő Szlovákiát, Cseh- és Lengyelországot.