Kötvénykibocsátásból finanszírozzák a hátralévő autópálya- és autóút-fejlesztések nagy részét - jelentette be Veres János pénzügyminiszter. Várhatóan 1,5-2 milliárd euró közötti kibocsátásról lesz szó. A kibocsátó az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. lesz, a kötvény fedezetéül pedig az a rendelkezésre állási díj szolgál, amelyet -a szolgáltatás fejében - az állam fizet az Rt.-nek. Piaci becslések szerint amennyiben nem áll teljes állami garancia a kibocsátás mögött, a többletkockázat miatt lényegesen - akár 80-90 bázisponttal - több prémiumot kell majd ajánlani.
A kötvénykibocsátás pontosabb összegét, illetve az egyéb körülményeket is megszabja, hogy pontosan mely sztrádaszakaszok beruházását finanszírozzák ebből a forrásból. Az év végére elkészülő listára azok az autópálya-szakaszok kerülhetnek fel, amelyek készültségi állapota -az Eurostat elvárásának megfelelően - 50 százalék alatt van.
A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésével kapcsolatos legújabb elképzelés megfogalmazására azt követően kényszerült a kormányzat, hogy az Eurostat megtorpedózte a terveket, amelyek szerint az államháztartáson kívülre helyeznék az összes beruházás finanszírozását.
Korábban a 2005-2008 közötti építkezések finanszírozásához hárommilliárd eurós kötvénykibocsátásról volt szó, a megváltozott feltételek miatt viszont kisebb összeg is elegendő lesz, a többit pedig a költségvetésből teremtik elő - mondta Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője.