Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke, a Raiffeisen Lízing Rt. vezérigazgatója a szövetség keddi budapesti tájékoztatóján elmondta: tavaly fordult elő először a szövetség történetében, hogy a növekedés mértéke 10 százalék alá esett. Ezzel együtt viszont jelentően megugrott az ingatlanlízing, illetve a gép és berendezés üzletág a szövetség üzleti tevékenységében.
A Magyar Lízingszövetség előzetes adatai szerint 2005-ben a szövetség tagjai által finanszírozott eszközök összértéke közel 1173,5 milliárd forintot tett ki, ami hozzávetőleg 9,7 százalékkal haladta meg a 2004-es hasonló adatot. Ugyanakkor a szövetség tagcégei által kihelyezett hitel 881,7 milliárd forint volt az elmúlt évben, ami 15 százalékos növekedés a 2004-es évhez képest.
Az ingatlanlízing területen a finanszírozott összeg a 2004 évi 31,23 milliárd forintról 2005 végére 65,52 milliárd forintra nőtt, míg a gépek és berendezések lízingelése területén a kihelyezések állománya a 2004. évi 68,12 milliárd forintról 2005 végére 99,7 milliárd forintra emelkedett.
Antall Pál elmondta: bár tavaly is a személygépkocsi-lízing uralta a 44 tagcégből álló szövetség lízingforgalmát, a gépek és berendezések, valamint az ingatlanlízing mellett jelentősen emelkedett a tehergépjárművek lízingbe adása is. A megelőző, 2004-es évben 137,4 milliárd forint értékű tehergépjárműre kötöttek lízingszerződést, ez az érték 2005 végére 151,6 milliárd forintra nőtt.
Az elnök ismertette: a lízingelt eszközökön belül a különböző fajta beruházási eszközök részaránya is nagymértékben változott.
Tavaly összesen 811,62 milliárd forint értékű személygépjárművet adtak lízingbe, szemben az előző évi 795,8 milliárd forint értékű eszközzel. Így a lízingelt személygépjárművek értéke mindössze hozzávetőleg 2 százalékkal emelkedett az elmúlt évben. Az összes lízingelt eszközön belül részarányuk a 2004. évi 74,3 százalékról 69,1 százalékra csökkent az elmúlt évben.
A gépek és berendezések részaránya a lízingelt eszközértéken belül mindeközben a 2004-es 7,7 százalékról 10,1 százalékra emelkedett, a tehergépjárműveké nagyjából szinten maradt, azaz mindkét évben 12,8-12,9 százalékot tett ki, míg az ingatlanok hányada a 2004. évi 3,2 százalékról 5,8 százalékra ugrott.
Az elnök szerint ez a tendencia az idén is érvényesülni fog, vagyis a géplízing és az ingatlanlízing nagymértékben emelkedik majd 2006-ban.
A személygépkocsik esetében a lízingszerződésekhez szükséges önerő csökkent. Ezt mutatja, hogy míg 2004-ben 795,8 milliárd forint értékű személyautó lízingeléséhez hozzávetőleg 533,6 milliárd forint kellett, addig az elmúlt évben 811,62 milliárd forint értékű lízingelt személyautót 564,3 milliárd forint nagyságú hitellel tudtak igénybe venni.
Antall Pál arra is felhívta a figyelmet, hogy a szövetség előzetes számai szerint emelkedik a személyautók piacán belül a használt kocsik lízingbe adása.
Nyerges László, a szövetség főtitkára szólt arról, hogy az idén 15 éves lesz a Magyar Lízingszövetség. Az elmúlt időszakban az érdekvédelmi szervezet jelentős lobbi tevékenységet tudott kifejteni, több olyan törvényt is a szövetség véleményének kikérésével készítettek elő, amely nagymértékben befolyásolta a magyarországi beruházási piacot, a gépek, berendezések, személyautók lízingelését.
A finanszírozott összeg alapján tavaly a CIB Leasing vezette a lízingcégek rangsorát 152,98 milliárd forint kihelyezéssel. A második helyen az Erste Leasing Cégcsoport állt 96,9 milliárd forinttal, a harmadik a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. volt 95,24 milliárd forinttal, a negyedik helyen a Budapest Lízing Csoport állt 85,85 milliárd forinttal, míg az ötödik a K&H Lízingcsoport lett 68,64 milliárd forinttal.