Az adatok alapján, egyre többször találják sérelmesnek a bankok és pénzügyi vállalkozások eljárását az ügyfelek: 2005-ben, összesen 1919 esetben emeltek szót az ügyfelek az intézmények eljárása ellen. Az első negyedévben 489, a másodikban 427, a harmadikban 464 panasz érkezett. A banki-tőkepaci panaszok, mintegy 20 százalékát találta megalapozottnak a PSZÁF.
Az összes tavalyi panasz közül, 1859-ben bankok eljárását tették szóvá az ügyfelek, 60-szor pedig a tőkepiac szereplőivel kapcsolatban tettek bejelentést. Hosszabb távú visszatekintés alapján elmondható, hogy különösen a tájékoztatást, valamint az ügyfeleket terhelő kondíciókat - jutalékokat, költségeket - kifogásoló ügyfélpanaszok száma növekszik.
A bejelentések 30 százaléka ugyanakkor az ügyfelek tájékozatlanságából, hiányos ismereteiből fakad vagy egy konkrét ügylethez kapcsolódó tájékoztatás hiányosságát kifogásolja. A PSZÁF szerint a bejelentések növekedésének oka az is, hogy az elektronikus levelezéssel megnőtt az ügyfelek által igénybe vehető eszköztár. Általánosságban megállapítható, hogy az egyre összetettebb banki és lízingkonstrukciók elterjedésével, nem csökken az általános ügyfél-tájékozottság "lépéshátránya" - állapítja meg a felügyelet.
A bankokkal kapcsolatos panaszok 38 százaléka - 2005 utolsó negyedévében 206 darab - hitel-, illetve betéti szerződéshez kötődött. A felügyelet tapasztalatai szerint az ügyfelek nem mindig számolnak a változó kamatozásból eredő következményekkel és nehezményezik a törlesztő részletek mértékét, az előtörlesztéssel kapcsolatos többletköltségeket és az azokkal kapcsolatos, előzetes ügyfél-tájékoztatást.
A panaszok intézményenkénti megoszlását tekintve látszik, hogy egy bank esetében, 2005 negyedik negyedévében, a bejelentések száma meghaladta a 100-at, egy másiknál pedig megközelítette azt. További hat pénzintézetnél, egyenként 10 és 40 közé esik a sérelmek száma.
Tavaly, az utolsó három hónapban a biztosító társaságokat és a pénztárakat 419 esetben panaszolták be az ügyfelek a hatóságnál, amiből 385 esetben biztosítók, 34 esetben pénztárak ellen emeltek panaszt. Az összes tavalyi, 1.473 - biztosítókat és pénztárakat érintő - ügyfélpanaszból 1.326 érintette a biztosítókat, 120 a pénztárakat. A pénztárakat ért panasz közül 23 az önkéntes, 11 pedig a magán kasszák tevékenységét kifogásolta. A 419 panasz, mintegy 33 százaléka tűnik, a jelenlegi feldolgozottság alapján megalapozottnak.
A biztosítási szektor tevékenységével kapcsolatos ügyfélsérelmek legtöbbje - 2005 utolsó három hónapjában 82 darab - ügyviteli hiányosságokat, 78 darab pedig a kárügyintézés elhúzódását tette szóvá. A biztosítókat érintő panaszos ügyek 53 százaléka kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási, 20 százaléka az élet-, 11 százaléka a lakás-, 8 százaléka pedig casco-biztosítási szerződéssel volt kapcsolatos.