Egyre bővül a húsvéti édességek piaca. Értékben megközelítette a 2 milliárd forintot a csokoládéból készült nyúl, tojás és egyéb figurák, valamint ajándékcsomagok kiskereskedelmi eladása tavaly február-áprilisban. Ez 7 százalékos növekményt jelent az előző hasonló periódushoz képest. Többek között ezt állapítja meg az AC Nielsen folyamatos kiskereskedelmi felmérése. Az ütem gyorsul, mert 2004 és 2003 között még csak 2 százalék emelkedést regisztráltak a piackutatók.
A kereslet növekedése mennyiségben is érzékelhető. Múlt év március-áprilisban a fogyasztók 700 tonnánál több szezonális édességet vásároltak, 6 százalékkal többet, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban.
A beszerzések fő helyei a nagy eladóterű, modern üzletek. Tavaly már a húsvétra készülő édességek közel kétharmadát az 1000 négyzetméternél nagyobb boltokban vásárolták, míg az előző években még csak 53-54 százalékot. Kiemelkedően kelendők a nagy üzletekben a húsvéti ajándékcsomagok.
Legkelendőbb ünnepi csokoládéfajta mennyiségben a nugát, míg értékben a tej. Leginkább a vegyesen, tej- és fehércsokoládéból készült termékek iránti kereslet növekszik, a szegmens jelentősebb piaci részesedést ért el tavaly - értékben 11 százalékot.
A figurás csokoládék közül a mennyiségi forgalomban a tojás tavalyelőtt megelőzte az addig vezető nyulat. Előbbi piaci részesedése a tavalyi szezonban 43, utóbbié 37 százalék. A forgalom fennmaradó 20 százaléka az ajándékcsomagokra, illetve egyéb csokifigurákra jut.
Az átlagárak mindegyik húsvéti szegmensben csökkentek. Egy darab csokoládétojás 2003 márciusában átlagosan még 103 forintba került, múlt év áprilisban 75-be. Ugyanakkor a csokoládényúl árszínvonala változatlan, tavaly 101 forintba került átlagosan. Szinte zuhanásszerűen változott a játékot is tartalmazó ajándékcsomag ára: 1284 forint után két év alatt 685 forint lett az átlagár.
Módszertan
A fenti információk az AC Nielsen piackutató vállalat folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló kiskereskedelmi kutatások a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről adnak képet. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.