A jelek szerint a magyarországi futballszeretőknek nem szegi kedvét az itteni foci sanyarú helyzete és színvonala - sőt, meglehet, hogy éppen emiatt vannak kiéhezve a négyévenkénti világbajnokságra. A műszaki cikkeket árusító üzletek mindenesetre tisztában vannak e jelenséggel, manapság már tudatosan, külön kampányokkal készülnek a június 9-én kezdődő, egy hónapon át tartó eseményre.
A szurkolók ugyanis rendszerint szívesen választják ezt az alkalmat régi készülékük lecserélésére, hogy a vébé mérkőzéseit már egy új, jobb minőségű, esetleg nagyobb képernyőn követhessék. Nem véletlen, hogy a hirdetések zöme ilyenkor grandiózus stadionlátképekkel vagy látványos meccsjelenetekkel próbálja vonzóvá tenni a portékát.
Természetesen ennél is jobb módszer a termék eladására a csökkentett ár, illetve a részletfizetés lehetősége. A nagy áruházakat elárasztották az akciós ajánlatok, a részletfizetéses konstrukciók pedig az egyszerű, ismeretlen márkájú készülékektől a luxusdarabokig szinte az egész választékot felölelik. Általában csak az adott áruház legolcsóbb, illetve legdrágább modelljeiért kell egy összegben fizetni.
Ez alól kivétel a Media Markt és az Electro World, ahol vehetünk részletre félmillió forintos plazmatévét. A futamidő ennek megfelelően hosszú, 17, 20, 24, 30, vagy 36 hónapos is lehet, az áruhitel THM-je azonban 23 és 31 százalék között mozog, esetenként a kiugróan magas (akár 39 990 forintos) kezelési költség miatt. Ilyen drága árunál természetesen kezdőrészletet is kell fizetni, ennek aránya többnyire 10 és 20 százalék közé esik.
Az általunk megvizsgált másik három üzlet - Auchan, Elektro Pont, Tesco - jobbára kezdőrészlet és kamat nélküli, de rövidebb idő alatt visszafizetendő konstrukciókat ajánl. A futamidő 4 és 12 hónap között változik, az Auchanban ugyanakkor találtunk középkategóriás Funai és Orion készülékeket 30 hónapos részletfizetéssel.
A Tescóban a legtöbb akciós terméket nem kell egy összegben kifizetni, a törlesztés minden ilyen esetben négyhónapos időszakra szól. Az Elektro Pont - amely akciós újságjában "ajánlott" árakat közöl - csak a lehetséges legkisebb törlesztőrészletet írja elő, és csak a legdrágább modelleknél kér kezdőrészletet. Kiköti ugyanakkor, hogy a törlesztés 3, 4 vagy 5 hónap múlva kezdődhet meg, és az alapesetben 26 és 30 százalék közötti THM a "feltételek változása esetén" módosulhat.
Az egyes áruházak arculata a tévékínálatot is meghatározza. Míg például a Tesco szemlátomást arra számít, hogy a 37-55 centiméter képátlójú, olcsóbb televíziók forgalmát is fellendítik a kedvezmények, addig a Media Markt inkább a nagyobbakkal, illetve az egyre népszerűbb síkképernyős, LCD- és plazmatévékkel csalogatja a vásárlókat.
"Az LCD-televíziók között a 30 és a 32 colos készülékek abszolút térnyerését tapasztaljuk, a plazmatévék között a 42 colos és az e feletti kategóriák számítanak slágerterméknek. Ugyancsak megfigyelhető az 50 és a 63 colos készülékek iránti keresletnövekedés. Azok között, akik második televíziónak vásárolnak most készüléket, népszerű a 72 cm képátmérőjű, normál képcsöves televízió, amelynek a fogyasztói ára, az elmúlt időszakban jelentősen csökkent" - vázolta a tendenciákat kérdésünkre Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere.
Az alsó kategóriás, akciós termékekre jellemző, hogy a két nagy bevásárlóközpont-lánc igyekszik a kevésbé ismert, következésképp alacsonyabb árú márkák modelljeiből minél többet eladni. A nagyobb televíziók között már csak elvétve fordul elő Funai, Matsui, Saba vagy Techwood típus.
Galambos Péter