Öt pénztárszövetség és a felügyelet képviselőiből 2004 végén alakult meg egy előkészítő bizottság, amely idén, január 20-án megfogalmazta az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak és a magánnyugdíj-pénztárak etikai kódexét. Ez elsősorban azokat az eljárási szabályokat tartalmazza, amelyek alapján, a piaci verseny során sérelmet szenvedett intézmény panaszát egy - a pénztárak által delegált döntnökök közül választott - háromtagú testület elbírálhatja.
A döntnökök aktív pénztári szakemberek, tisztségviselők, alkalmazottak vagy más pénztári megbízottak. A pénztárak "becsületbírósága" szankciót, büntetést nem szabhat ki, csak megállapítást tehet. A PSZÁF szerepe az eljárásban arra korlátozódik, hogy e döntést a honlapján a nyilvánosság elé tárja.
A jelenlegi megállapodás előzménye egy 1998-ban kiadott pénztári etikai kódex. Ezt azonban épp a legnagyobb pénztárakat tömörítő szövetség tagjai nem írták alá. A jelenlegi szabályzat ezért csak azt a - mindenki által elfogadható - minimális követelményt fogalmazta meg, hogy tilos a versenytársak érdekeinek megsértése, különös tekintettel a hirdetési és tagszervezési tevékenység során közölt, megtévesztő információkra.
A kódex részletesebb kidolgozása annak a héttagú, állandó etikai bizottságnak a feladata lesz, amely a kódex alapján a pénztárszövetségek és a szövetséghez nem tartozó pénztárak képviselőiből alakul meg. Az a pénztár, amelynek képviselőjét az állandó etikai bizottság elnökévé választják, ellátja a titkárság feladatait, így az etikai panaszok is ide nyújthatók be.
A csatlakozás lehetősége folyamatos. A kódexet eddig elfogadó, mintegy hetven piaci szereplő között megtalálható mind a négy pénztártípus - önkéntes és magánnyugíjpénztár, egészség- és önsegélyező pénztár -, kis és nagy létszámú intézmények, a szövetségek tagjai és a függetlenek egyaránt.
A döntnökök nem maradnak sokáig feladat nélkül: az egyik pénztár már április közepén panaszbeadványt nyújtott be Lehoczky Lászlónak, az etikai előkészítő bizottság elnökének.