Az idén január elsejétől világra jött újszülöttek után járó "babakötvényt" a Magyar Államkincstár ez ideig 51 904 esetben nyitotta meg, ám a szülők kérésére ezeknek mindössze 7,5 százaléka, 3905 számla vezetése került bankokhoz és takarékszövetkezetekhez - írja a Napi Gazdaság.
A babakötvényről szóló kormányrendelet szerint a szülők csak akkor gyarapíthatják az induláskor kapott 40 ezer forintos állományt, ha a gyermek nevére Start-számlát nyitnak. Az előtakarékosságot az állam is támogatja: az éves növekmény 10 százalékával, maximum évi 6 ezer forinttal kiegészíti a megtakarításokat, amelyekhez a gyermek 18. születésnapja után férhet hozzá - a pótbefizetések maximális összege 120 ezer forint lehet évente.
Amelyik gyermek számára a szülők nem nyitnak Start-számlát, annak pénzét a Magyar Államkincstár kezeli: a 40 ezer forintos indulóösszeg itt a mindenkor érvényes 5 éves állampapír hozamával bővül.
A bankok ingyenes számlanyitással és -fenntartással igyekeztek magukhoz csalogatni az újszülöttek számláit, míg a befizetésekre kiemelt kamatot ajánlottak - a jelek szerint nem sok sikerrel. A legnagyobb állományt az OTP Bank kezeli, itt jelenleg több mint 2500 Start-betétszámla van, amelyekben közel 90 millió forintot kezelnek. Az átlagos betétnagyság azonban nem éri el a 40 ezer forintot, amit a bank azzal magyaráz, hogy sok az olyan számla, amelyet a szülők már megnyitottak, ám a tapasztalatok szerint a Magyar Államkincstártól csak mintegy 2 hónapos késéssel érkezik meg az újszülött számlájára az indulóösszeg. A bank kalkulációi szerint az átlagos havi befizetés a már élő Start-számlákra 3000-5000 forint között mozog.
A Magyar Államkincstár szerint meghaladja a százat azon hitelintézetek száma, ahová már utaltak indulóösszeget Start-számlára, ám körkérdésünk alapján látható, hogy a piac igen koncentrált: a közel 60 százalékos részesedéssel bíró OTP mellett az Ersténél közel 500, az MKB-nál négyszázat meghaladó élő Start-számláról számoltak be, míg a K&H több száz betétről adott tájékoztatást.
Sok helyütt a megnyitott néhány számla aligha teszi kifizetődővé a termékfejlesztést. Talán ez is magyarázata lehet annak, hogy a bankok az év eleji reklámkampány után feledték a bébikötvényt, ma már csak elvétve találunk szórólapot a fiókokban.