Több mint 50 főútvonal használatáért kéne fizetniük a 7,5 tonnát meghaladó tömegű teherautóknak a gazdasági tárca (GKM) kidolgozás alatt álló tervezete szerint. A változáshoz törvénymódosítás szükséges, ha ez megtörténik, a tranzitútnak minősített utakat csak sztrádamatricával vehetnék igénybe a kamionok. Hosszabb távon a cél használatarányos díjfizetési rendszer kialakítása, ám ehhez előbb meg kell teremteni az elektronikus útdíjrendszer (ED) feltételeit a néhány ezer kilométer érintett útszakaszon. A használat alapján fizetendő díjrendszert méltányos megoldásnak nevezték az [origo] által megkérdezett szakemberek, az ED kiépítése azonban még másfél-két évbe telhet.
A tranzitutak fizetőssé tételének terve egyelőre csak munkaanyag formájában létezik, ezért a változás időpontja és pontos részletei nincsenek kidolgozva. A valószínűleg forgalom alapján kijelölt tranzitutak fizetőssé tétele állami pluszbevétellel járna, de nem kizárólag ez motiválná a döntést. Az autópályákat elkerülő útvonalak tehermentesítése szintén fontos szempont lehet, ugyanis jelenleg sok fuvaros a sztrádák helyett inkább a lassabb, de díjmentes főútvonalakat használja. Ez pedig nemcsak az érintett települések lakóinak okoz bosszúságot, de a fokozottan amortizált tranzitutak karbantartása is nagyobb kiadásokkal jár. Ezen kívül az országon áthaladó külföldi teherforgalom sem részesül kellőképp az utak fenntartásának terheiből, ezen is változtatna a gazdasági tárca - tudtuk meg Ábrahám Gergelytől, a GKM szóvivőjétől.
Az autópályák díjait a nagyobb, nemzetközi szállítmányozási cégek könnyedén kifizetik, de kisebb belföldi cégek nem mindig tudják beépíteni az áraikba. A világon egyébként mindenütt törekednek az elkerülő utak tehermentesítésére, de egyelőre csak Svájcban kell fizetni valamennyi főút használatáért, méghozzá a használattal arányosan - tudtuk meg a Közlekedéstudományi Intézettől (KTI). Ez logikus és jó megoldás lenne Magyarországon is, de egy stabil, megbízható, használatarányos rendszerhez komoly technikai hátteret kell kiépíteni, amire még várni kell. Az elektronikus útdíjrendszert először a nagy, európai tranzitfolyosókon fogják bevezetni.
Az ellenőrizhető használattal arányosan fizetendő útdíj méltányos megoldás lenne - nyilatkozta Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára az [origo]-nak. Hogy mekkora konkrét terheket rakna a fuvarozókra, azt nehéz lenne megjósolni. Ha sikerülne az autópályákra terelni az eddig más utakon bonyolódó teherforgalmat, az mindenképp gyorsabb, környezetbarátabb, biztonságosabb megoldás lenne.
Az is előfordulhat azonban, hogy egyúttal ezzel ellentétes irányú változást is generálna. A teherszállításban ugyanis nagy a verseny, vagyis az eddig kerülőket használó cégeknek két választása lehet. Vagy megpróbálják a fogyasztókra hárítani a többletköltséget, vagy újabb mellékutakat keresnek, még ha ez esetleg további időveszteséggel is járna. Ez pedig ronthatja egyrészt a kisebb szereplők versenyképességét, másrészt a közlekedésbizonságot is, valamint érdekellentéthez vezethet a nyugalmukat féltő önkormányzatok között.
A belföldi fuvarozók jelenleg a matricás rendszert sem tudják kihasználni teljes egészében, hiszen a külföldiek tranzitútvonalaihoz képest ugyanazért a matricáért kevesebb szolgáltatást kapnak. Ez is a használat-arányos díjrendszer létjogosultságát erősíti. Persze, ezáltal az úgynevezett periférikus országok járnának rosszabbul, ezért ezek ellenzik is az ilyesfajta fejlesztéseket.